Avatar billede vels Nybegynder
24. august 2008 - 20:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

send special tegn via en URL

Hej

Jeg skal sende en tekst via en URL. Jeg har prøvet med urlencode("æøå") men det giver underlige tegn når det kommer frem?? Nogle bud på hvordan jeg kan få dem rigtig igennem?
Avatar billede vels Nybegynder
24. august 2008 - 20:59 #1
ved at ø=%F8
Avatar billede whatever Nybegynder
24. august 2008 - 21:09 #2
Nu burde urldecode() løse problemet på siden hvor du skal bruge teksten igen.

Alternativt kan du gemme teksten i en session eller base64_encode strengen inden den sendes via url'en. Hvis du benytter base64_encode, skal du huske at dekode den igen med base64_decode.
Avatar billede vels Nybegynder
24. august 2008 - 21:16 #3
jeg prøvede at lave en

$hest = urldecode("æøå");
echo $hest;

Det giver: æøå

Det er fordi jeg skal sende en tekst til en gateway hvor der er æøå i (via URL)
Avatar billede whatever Nybegynder
24. august 2008 - 21:19 #4
urldecode() benyttes til at decode den string du har sendt via url'en, dvs. den streng du har fået ved at benytte urlencode().

Hvad står der i dokumentationen til smsgateway'en?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2008 - 21:22 #5
Og står der specielt om den gateway forventer tekst i utf-8 format?
Avatar billede vels Nybegynder
24. august 2008 - 21:28 #6
Hej der står ikke hvad den forventer ud over en tekst streng :(  Men hvis jeg hammer %F8 ind så får jeg et ø ud af det...
Avatar billede vels Nybegynder
24. august 2008 - 21:29 #7
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2008 - 21:43 #8
Øhm, man kan da ikke bruge en sms-gateway, hvis den ikke fortæller hvilket tegnsæt den forventer...?
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2008 - 21:55 #9
<ole>

Udfra pdf'en at dømme er de ikke videre professionelle hos hardwired.dk

I eksemplerne på side 7 og 9 ser det ud til, de bruger iso-8859-1 - men i resten af eksemplerne fremgår ikke noget. Det virker lidt mærkeligt, hvis de har valgt et 'forældet' tegnsæt

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. august 2008 - 22:08 #10
Set fra min stol kan de nu vælge hvad de vil, bare de vil skrive det. Andre SMS-udbydere giver endda mulighed for at skrive hvilket tegnsæt teksten er sendt med.
Avatar billede vels Nybegynder
15. oktober 2008 - 11:16 #11
Hej jeg har så fået svar fra hardwired....

"Gateway'en kan både benytte UTF-8 og ISO-8859-1. Det specificeres i XML-dokumentet, hvilket tegnsæt, man ønsker at benytte."

Nogle bud på hvordan jeg sender min tekst til gatewayen?

/Jesper
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2008 - 11:22 #12
Ja, du kan jo f.eks. bruge eksemplerne i pdf'en
Avatar billede vels Nybegynder
15. oktober 2008 - 11:29 #13
Yes sir.

Jeg prøver lige at udtrykke mig mere klart. Selve teksten text=
Mit problem er at æøå går i spunk, når jeg sender det til gatewayen... I eksemplet bruger de noget:

Server.URLEncode("Her er beskeden.")

Altså noget ASP skrammel... er der en funktion i php der gør det samme uden at spunke æøå?
/Jesper
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. oktober 2008 - 12:44 #14
Du har ikke skiftet udbyder?

Kunne du ikke få dem til at være mere præcise? Jeg ser ved hurtig gennemlæsning kun XML som svar, ikke som input. Lettere mystificeret.

Men prøv at send dem æøå som iso-8859-1, og så æøå som utf-8, og se hvad der sker. Den der virker bruger du bare.
Avatar billede kimkochrasmussen Nybegynder
09. november 2008 - 02:13 #15
Jeg har lige sat noget lignende op hos hardwired.dk

Det virker hvis du blot utf-8 encoder det, fx med:
$smsresponse = utf8_encode($smsresponseRaa);

XML skal bruges som input hvis en modtaget sms skal generer en svarsms til afsenderen...

Det hele virker - og er smart...