Avatar billede annpro Nybegynder
21. august 2008 - 10:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad er det lige der går galt her

Jeg er igang med at lave en webside der hedder:
http://danfone.annpro.dk dog vises æøå som nogle underlige tegn når de hentes fra en mysql database, problemet forekommer kun i ff, det fint ud i ie og opera, tidligere så det også fint ud i ff, men ikke længere.

Nogen der har en løsning ?
Avatar billede trekkies Juniormester
21. august 2008 - 10:42 #1
Jeg kører Firefox 3.0.1 og der ser det fint ud.
Avatar billede annpro Nybegynder
21. august 2008 - 10:44 #2
Det fatter jeg ikke, prøv at se i menuen til venstre, der står der Tilbehør, øét ser underligt ud
Avatar billede trekkies Juniormester
21. august 2008 - 10:47 #3
Her er et skærm billed af siden:
http://www.darkskies.dk/mobil.jpg

Hvilken version bruger du?
Avatar billede w13 Novice
21. august 2008 - 10:47 #4
Du mangler at angive tegnsættet, det er muligvis derfor.

Indsæt:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1">

under <title>...</title>
Avatar billede annpro Nybegynder
21. august 2008 - 10:48 #5
:) jeg har fundet løsningen, jeg har geninstalleret firefox samt den danske sprogpakke, da dette ikke hjalp har jeg fjernet personlige browser oplysninger, og endnu engang genstartet firefox, og vises alle bogstaver korrekt. Smid lige et svar trekkies, du må nok hellere ha nogle points for dit bøvl
Avatar billede trekkies Juniormester
21. august 2008 - 10:49 #6
Det er lige meget, du tager bare dem selv :)
Avatar billede annpro Nybegynder
21. august 2008 - 10:49 #7
jeg bruger også 3.0.1 men tror at den er gået galt på et tidspunkt hvor den nok kun har fået en halv opdatering ned
Avatar billede annpro Nybegynder
21. august 2008 - 10:50 #8
luk
Avatar billede w13 Novice
21. august 2008 - 10:52 #9
Du bør i øvrigt tjekke fejlkonsollen i FireFox (Funktioner -> Fejlkonsol eller Tools -> Error Console). Den fortæller dig om ret mange fejl i dit CSS-dokument.

F.eks. align:center; som ikke findes i CSS og i stedet hedder text-align:center;
Og valign:middle; som hedder vertical-align:middle;

Eller Font-weight: strong; som skal være font-weight: bold;

Og padding:0,0; som skal være padding:0 0;

Og denne del, som ikke må indeholde <style>-tags:

/*Scroller*/
<style>
<!--
BODY{
scrollbar-face-color:#FFF0F0;
scrollbar-arrow-color:#000000;
scrollbar-track-color:#FFffff;
scrollbar-shadow-color:'';
scrollbar-highlight-color:'';
scrollbar-3dlight-color:'';
scrollbar-darkshadow-Color:'#000066';
}
-->
</style>

<style>-tag'et er jo et HTML-tag og et CSS-dokument må ikke indeholde HTML-elementer, så du sletter dem bare og lader deres indhold blive stående.

Filter-fejlen er den eneste, du ikke kan gøre meget ved.

Husk i øvrigt en gyldig doctype på din side. Indsæt f.eks. denne allerøverst i koden, lige over <html>-elementet:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Avatar billede w13 Novice
21. august 2008 - 10:53 #10
Avatar billede trekkies Juniormester
21. august 2008 - 13:44 #11
Nu da du bruger firefox, er der en add-on som jeg synes du skal bruge.
Add-onen hedder:
HTML Validator (based on CSE HTML Validator) og kan hentes her:
http://www.htmlvalidator.com/csevalid-1.2.3.xpi

Programmet er til Firefox 1.0 og op til 2.0, men man kan godt installere det på version 3.0 også.

Programmet er perfekt til webdesignere.
Med programmet kan man teste HTML, CSS og andre ting direkte på computeren, uden at man skal ind på W3.orgs hjemmeside.
Avatar billede olebole Juniormester
24. august 2008 - 18:01 #12
<ole>

Naturligvis bør man kun stole på W3C's validator. Ingen browserleverandør har endnu evnet at levere et produkt, som lever op til W3C's standarder - så det er nok lidt hassarderet at stole på, leverandører af add-ons kan  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede trekkies Juniormester
25. august 2008 - 14:35 #13
Dette add-on linker til W3C, når at man vælger "validate HMTL", så ryger man direkte videre til W3C's site, med alle oplysningerne, ligesom man vil hvis man går ind på sitet, men her er man fri for at indtaste et website, da man jo er der i forvejen.

Jeg har brugt den det sidste år, både til HTML, CSS og lokale HTML og CSS filer.
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2008 - 18:38 #14
Nu kan en invalid kode fra en lokal fil jo sagtens validere, hvis man validerer koden ved 'Direct Input', hvilket man jo må formode den omtalte add-on gør. Af samme årsag validerer jeg yderst sjældent noget somhelst, der ikke ligger online  =)

Et online dokument kan valideres ganske enkelt med denne BookMarklet:

<a href="java script:location.href='http://validator.w3.org/check?uri='+encodeURIComponent(location.href)+'&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1'">[OBBM] - Validate Doc</a>

Skriv koden i et tomt HTML-dokument og kast det i en browser. Højreklik på linket og vælg 'Add to Favorites...' - og gem gerne under mappen 'Links', så favoritten altid ligger tilgængelig i denne browser-bar. Blæs på advarselsboksen, da du jo kan læse koden og ved, den ikke er farlig.

Når du for efterdags vil validere et online dokument, som vises i browseren, vælger du bare den favorit, som hedder '[OBBM] - Validate Doc' ... easy as that!  ;o)

Vil du vide mere om BookMarklets, kan du læse:
    http://www.dengodekode.dk/bm_artikel.html
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2008 - 18:43 #15
- og med en afvisning af offline filer:
    <a href="java script:if(location.protocol.indexOf("http")!=0){alert("Du kan kun validere online filer.")}else location.href='http://validator.w3.org/check?uri='+encodeURIComponent(location.href)+'&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1'">[OCBM] - Validate</a>