Avatar billede susanneandersen Nybegynder
20. august 2008 - 15:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til import af csv fil via macro

Hej. Nu mangler jeg igen hjælp. Jeg har en database, hvor jeg har oprettet en tabel - med de korrekte "data types" (text og number). Hvis jeg vil tilføje en csv fil manuelt via - tabel og import, så kører det hele fint. Men hvis jeg forsøger mig via en macro, så går nogle af felterne i fejl. Primært er det kolonner, der er blandet af tal og tekster. Hvad gør jeg galt i macro-opsætningen?
Avatar billede terry Ekspert
20. august 2008 - 16:35 #1
Why use a macro, you can do it in code

Docmd.TransferText,,"TableNameGoesHere", "FileNameGoesHere", HasFieldNames

HasFieldNames can be True or false, true if the file has the name of the fields.
Avatar billede terry Ekspert
20. august 2008 - 16:38 #2
When you import you can also (i think) save the import specification for later use. This allows you to fine tune the iumport. Then you giv ethe specification name whne you import.

Docmd.TransferText acImportDelim ,"SpecificationNameGoesHere","TableNameGoesHere", "FileNameGoesHere", HasFieldNames
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
20. august 2008 - 19:27 #3
Årsagen til jeg vil bruge macro - er at det er nemmere for andre brugere bare at klikke på en knap - og derved på uploadet filen.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
20. august 2008 - 19:52 #4
Det er en tabel med 21 kolonner og mange linier. Den skal tillægges 1 gang om måneden. Dette skal gøres af flere brugere. .....og jeg er ikke ekspert i kodning - endnu :-)
Avatar billede terry Ekspert
20. august 2008 - 20:31 #5
well I have to admit thatI am no expert in macro's :o) I never use them.
Doing it in code also allowes you to have a button which the user can press.

I dont see why using a macro shouldnt work the same as when you import manually, as long as you are importing the same file.

Try importing manually and at some stage you should (I think) be able to press an "Advanced" button". This allows you to save the import specification. Then when you create a macro to import you should be able to use the import specification. Maybe this helps. If not you can send me your dB and file and I'll see if I can find the problem.
ekspertenATsanthell.dk
AT = @

I'll have time tomorrow morning first if that sOK
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
20. august 2008 - 21:05 #6
stopper for idag - kigger videre i morgen. Indtil videre tak for din hjælp.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
21. august 2008 - 12:12 #7
Hej Terry
Tak for din tålmodighed med mig. Jeg har nu løst mit problem. Løsningen var ganske enkelt, delvist det du beskrev, at anvende "advanced" i opsætningen af tabellen. Derefter lavede jeg en macro, der kørte dette specifikke "Specification name".
Avatar billede terry Ekspert
21. august 2008 - 12:40 #8
Thanks.
You should consider doing things in code, it gives you much more control over what your doing.