Avatar billede trax Nybegynder
18. august 2008 - 14:27 Der er 13 kommentarer

Går i sort ved spil

Jeg har et irriterende problem.

Min computer er for noget tid siden begyndt at gå i sort ved spil, uden der har været nogle ændringer.

Jeg troede det var pga. varmen, og købte derfor en Thermalright HR-03 PLUS og 2 stk. 92mm blæsere og 2 stk. 80mm blæsere og opgraderede luftflowet i kabinettet.

Dette havde ingen effekt overhovedet.

Jeg har opdateret alle drivers, bios og DirectX samt formateret.
Stadigt ingen løsning.

Mit system er:
Inno3d 8800GT
Asus P5K Mobo
Intel Core 2 Quad 2.4GHZ
Corsair VX450W PS

Jeg har også disablet "automatisk genstart" så jeg skulle få en bluescreen - dette får jeg ikke.
Spillene forsætter lidt tid efter jeg har fået sort skærm (og skærmen melder "intet signal"

Problemet kommer ved alle spil i løbet af 2-10min
Avatar billede Jensen DK Novice
18. august 2008 - 14:41 #1
Prøv om dine ram er defekte.http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31 det er nr31.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
18. august 2008 - 14:51 #2
Tjek også lige i din systemlog hvad den melder.
Jeg har en grafikdriver fejl i tankerne, som mange har haft problemer med.

I Vista kan du bare indtaste "logbog" i søgefeltet, så skulle den komme frem.
Under system.
Kig efter gule udråbstegn og røde krydser.
Tjek om nogle evt. hedder noget med skærmdriveren .... stoppede med at svare og blev genstartet.

I det hele taget, hvis du finder noget, så skriv det her så vi kan kigge på det.
Ovenstående fejl, hvis det er den der er tale om, er desværre ofte meget svær at slippe af med, da det kan skyldes både hardware, dårlige drivere, konflikter, varme o.l.
Avatar billede trax Nybegynder
18. august 2008 - 15:00 #3
Jeg har XP, og der meldes ingen fejl i Event Viewer.
Findes der andre programmer som muligvis kan lave en log ?

Jeg prøver en ramtest.

Det undre mig at det kom pludseligt, uden ændringer.
Avatar billede pansertjald Nybegynder
18. august 2008 - 15:56 #4
hvilken nogen ram har du?
Avatar billede c-holst Novice
18. august 2008 - 16:08 #5
man kunne jo også overveje om der er tale om et varmeproblem på grafikkortet.

Blæser kølesystemet på mange kort er lukket og meget snævert, og der samler sig ofte støv og skidt i dette, og med et hurtigt kort som dit kan det sagtens gøre udslaget,
så prøv at tage grafikkortet ud og tjek op på den sag. bliv ikke overrasket, hvis du finder en kage til kaffen der:-)

tjek at blæseren rent faktisk virker. også den der sikkert køler dit chipset og strømforsyning
Avatar billede trax Nybegynder
18. august 2008 - 16:51 #6
Der var ingen Ram fejl.

C-holst: Som skrevet har jeg smidt en Thermalright køler på GFX med en 92mm blæser.
Og jeg rengøre mit kabinet ofte (så sent som i går)

Rammene er 2048 MB DDR2 PC2-6400 CORSAIR XMS2 800 MHz
Avatar billede c-holst Novice
18. august 2008 - 18:46 #7
Det skrev du nu ikke, og jeg tjekkede ikke lige at den nævnte køler var til GFX - tænkte det var til cpu

hvad sker der hvis du presser den i forskellige benchmarks.

og hvad siger de forskellige temperaturer, cpu Harddisk, chipset med mere
Avatar billede trax Nybegynder
18. august 2008 - 18:56 #8
C-holst: Check mit første indlæg ;)

Jeg prøvede at disable Anti Alising og så ser den ikke ud til at crashe.

Jeg prøver at lave nogle benchmarks og måle temperaturen imens.
Avatar billede trax Nybegynder
18. august 2008 - 19:27 #9
Ved spil ligger min temp. på GPU'en på 86-99c

Det er lidt højt.. især når jeg har 4 blæsere koncentreret omkring GPU'en
Avatar billede pansertjald Nybegynder
19. august 2008 - 13:23 #10
her er dit problem......2048 MB DDR2 PC2-6400 CORSAIR XMS2 800 MHz

dette er de værste ram moduler du overhovedt han købe. de får alt for mange systemer til at køre ustabilt på asus bundkort og af en eller anden grund for de alt i maskinen til at arbejde alt for meget og lige så snart man starter et spil eller andet krævende op så går det galt.

jeg har haft så mange problemer med de ram moduler og jeg har også selv spurgt om hjælp herinde indtil jeg selv googled dem og fandt ud af at de ram moduler laver alt for mange fejl på de nyer asus bundkort (især på intel chipsæt). jeg dropped at købe nyt bundkort, men købte 4 bg kingston ram og nu virker min maskine igen som den skal med alle 4 gb i og mit grafik kort er igen på normal temp, på ca. 40-50 grade.

memtest og andre ram fejl test programmer finder igen fejl på disse ram moduler for der er ikke nogen fejl, de virker bare ikke på bundkort kort fra asus.

prøv at lån noget ram fra en ven og så vil du med sikkerhed se at dit system køre som det skal igen. det står også på karater skallaen inde på edbpriser.dk
Avatar billede trax Nybegynder
19. august 2008 - 13:44 #11
Jeg har fået temperaturen ned på ~45c ved spil nu.

Jeg afmonterede Thermalright køleren pga GPU'en, og gav det nyt kølerpaste på hele kølerens kontaktoverflade.
Spændte skruerne mere end der står man skal i manualen.

Det hjalp.

Nu kommer der en ældre fejl frem - rødt flimmer efter noget tids spil.

Vidste ikke med rammene, men må prøve at skifte dem ved lejlighed.
Avatar billede c-holst Novice
19. august 2008 - 16:18 #12
husk endelig at komme tilbage med respons. Det vil glæde mange:-)
Avatar billede trax Nybegynder
19. august 2008 - 16:49 #13
Skal jeg nok..

Nu vil jeg se om jeg kan fremprovokere det røde flimmer, men har kørt fx. COD4 for fuld skrue på alt i 2 timer nu ;)