Avatar billede killer_bee Nybegynder
18. august 2008 - 10:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Genopladelige batteriger og lader

Hej Alle,

Som overskriften siger så leder jeg efter nogle erfaringer med batteri/lader mærker. Jeg er træt af købe og smide ud så ville høre om nogen ved hvilke mærker holder længst/best.

jeg har kigget på disse hjemmesider:
http://www.billigebatterier.dk
http://www.batteribyen.dk/
http://www.batterier.dk/

men mangler nogle konkrete erfaringer da der er jo et hav at vælge imellem, så alle erfaringer eller nogle reviews er interessante.

på forhånd tak.
Avatar billede Beach Mester
19. august 2008 - 00:59 #1
Prøv at læse lidt med på min kommentar 09/04-2008 01:41:56 her--->
http://www.eksperten.dk/spm/826749

Der burde du kunne finde alle de info du spørger efter:-)

//Beach
Avatar billede Beach Mester
19. august 2008 - 01:01 #2
Avatar billede killer_bee Nybegynder
19. august 2008 - 08:38 #3
Tak Beach, men det så er laderen så mangler jeg lige noget info om selve batterier. Jeg vil helst have Lithium baseret batterier da de er bedst nu om dage, men ved stadig ikke hvilke mærke man skal vælge. Der er jo et hav af forskellige, og ved ikke om det overpris man gievr for f.eks. en sony er det værd.
Har du nogle bud på det område? Og kan den lader også tage lithium batterier?
Avatar billede Beach Mester
20. august 2008 - 02:29 #4
Et Litium batteri kan ikke oplades, dette uanset hvilken lader du vælger!

Det du muligvis forveksler Litium med kunne være Metal Hydrid batterier (NiMH) som er beregnet til opladning og kan klatlades uden at blive påvirket af den berømte memory-effekt.

Der findes rigtig mange mærker, og har da også prøvet en del igennem tiden. Det jeg sådan umiddelbart kan sige (læs: Mener) er at laderen er væsentlig vigtigere end batterierne, da de billige ladere overlader cellerne med efterfølgende mindre og mindre effektivitet til følge.

Når vi snakker alm. AA + AAA celler så er jeg nok mest glad for Vartas batterier da de umiddelbart holder bedre på kapaciteten end alle andre. Men må også sige at jeg ikke har udført nogle deciderede tests over mine påstande og taler derfor kun af egen erfaring.

Link til Vartas AA celler på 2700 mAh--->
http://www.varta-consumer.dk/content.php?path=/1312_1191840169.html&&domain=www.varta-consumer.dk

Det du skal huske at se efter er, hvor mange mAh der er på batterierne. Jo højre tal jo længere holder de inden de skal oplades igen.

Oplader du til lager (til meget senere brug) så smid batterierne i en lufttæt plastpose og ind i fryseren. Så nedsætter du den naturlige afladning kraftigt.

//Beach
Avatar billede killer_bee Nybegynder
21. august 2008 - 10:56 #5
BAH!!! ... havde skrevet svar for 2 dage siden men åbenbart er den gået tabt...

Nå men here it goes again!...

Tak for svaret Beach. Jeg troede at de lavede lithium batterier da den som er i min mobil er Lithium Ion som kan jo sagtens oplades + fordelen er at man ikke skal aflade dem før opladning. Men set ud til at der er kun NiMH batterier til almindeligt brug.
Men smid en svar, jeg har fået svar på det jeg ville vide .. tak :o)
Avatar billede Beach Mester
23. august 2008 - 01:23 #6
Ja, Litium Ion til mobilerne kan oplades, må faktisk være dig lidt svar skyldig for hvorfor de ikke findes i alm. std. 1,2V celler.
Men hører da lige nogle af mine elektronørd-venner om de kan kaste lidt mere lys på den.

Da du skrev Litium så tænkte jeg jo straks i den bane der hedder helt alm. celler og de kan rent faktisk lave en farlig ballade hvis du forsøger at lade på dem. Der har været flere sager hvor batteriet simpelthen er eksploderet. Så prøv for guds skyld ikke at lege med det *S*

Du får lige et svar her, men vender tilbage når der er gravet lidt mere i Litium Ion sagen:-)

//Beach
Avatar billede killer_bee Nybegynder
23. august 2008 - 20:52 #7
Glæder mig til at høre mere så, men her er dine point aligevel :D takker.
Avatar billede batterystore Nybegynder
03. april 2009 - 15:36 #8
Hvilken batterier du skal vælge afhænger af hvad du skal bruge dem til.

Til strømkrævende produkter som blitz, digitalkamera, strømslugende legetøj  -  så bør du vælge et NiMh. batteri med en højkapacitet se linket: http://www.batterystore.dk/product.asp?product=9026

Er det til mindre strømkrævende ting såsom fjernbetjeninger, lygter, ure og andet legetøj  -  så bør du vælge de nye RwCyKo+  batterier fra GP. Kapaciteten er ikke lige så høj som NiMh. batterier, men tilgengæld aflader de meget langsomt. Se linket: http://www.batterystore.dk/group.asp?group=1029
Avatar billede killer_bee Nybegynder
03. april 2009 - 16:24 #9
Tak for kommentaren batterystore, jeg vil tage dette i betragtning.