Avatar billede stalle Nybegynder
16. august 2008 - 21:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

A first chance exception of type 'System.ArgumentException' occur

Jeg har følgende i et program jer har gang i.

1. Jeg læser linierne i en fil, hvor hver linie består af [TEXT];[TEXT]
2. Når alle linier er læst(kommet i et array), splitter dem op ved ";"
3. Resultaterne kommer jeg i en ListView control.

Mit problem er. Det virker "fint" med den første linie jeg har indlæst, og den kommer fint i min ListView.
I anden omgang når den til at splitte linien op, men når den kommer til: BackupList.Items.Add(lstBackup) får jeg en fejl der hedder: A first chance exception of type 'System.ArgumentException' occurred in System.Windows.Forms.dll

Hvis jeg fjerner: BackupList.Items.Add(lstBackup) kan jeg se, at alle linier er blevet fundet i min fil, og de bliver fint splittet.

Jeg skylder at indskyde, at den første linie kommer ganske fint ind i min ListView, men så heller ikke mere.

Håber der er nogen der kan komme med et bud på hvor problemet ligger.

    For Each strLine In arrLines
      Debug.Print("For each")
      arrLine = Split(strLine, ";")
      'Debug.Print("String Splittet")
      lstBackup.Text = arrLine(0)
      Debug.Print(arrLine(0))
      lstBackup.SubItems.Add(arrLine(1))
      Debug.Print(arrLine(1))
      BackupList.Items.Add(lstBackup)
      Debug.Print("Liste lavet")
    Next strLine
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 21:03 #1
Du kører ikke GUI-en (med listview) i sin egen tråd? ... eller rettere din læsning af fil osv i en ny tråd?
Avatar billede stalle Nybegynder
16. august 2008 - 22:00 #2
erikjacobsen - Lige det du siger der, er jeg ikke med på hvad du mener med?
Avatar billede stalle Nybegynder
16. august 2008 - 22:00 #3
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

    Dim BackupDef As String = "J:\archive\backupDef.txt"
    Dim oRead As System.IO.StreamReader
    Dim strLine As String
    Dim arrLines() As String = Nothing
    Dim arrLine() As String
    Dim noLine As Integer
    Dim lstBackup As ListViewItem = New ListViewItem()

    oRead = System.IO.File.OpenText(BackupDef)

    noLine = 0
    While oRead.Peek <> -1
      ReDim Preserve arrLines(noLine)
      strLine = oRead.ReadLine()
      arrLines(noLine) = strLine
      noLine = noLine + 1
    End While

    noLine = 0
    For Each strLine In arrLines
      Debug.Print("For each")
      arrLine = Split(strLine, ";")
      'Debug.Print("String Splittet")
      lstBackup.Text = arrLine(0)
      Debug.Print(arrLine(0))
      lstBackup.SubItems.Add(arrLine(1))
      Debug.Print(arrLine(1))
      BackupList.Items.Add(lstBackup)
      Debug.Print("Liste lavet")
    Next strLine

    'BackupList.Items.Add(lstBackup)
    Debug.Print("Fil lukket")
    oRead.Close()
  End Sub
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2008 - 22:24 #4
Der er et eksempel her: http://www.java2s.com/Tutorial/VB/0260__GUI/DemonstratesusingthreadsinaGUI.htm
Der er en del skrivearbejde for at komme i gang, men du får en responsiv brugergrænseflade.
Avatar billede stalle Nybegynder
16. august 2008 - 23:14 #5
Som jeg lige ser det, så er det temmeligt meget overkill til den opgave jeg forsøger at løse.
Avatar billede stalle Nybegynder
16. august 2008 - 23:25 #6
Okay, jeg har så stirret mig blind på det, og kommer i tanke om at jeg før har lavet noget lignende.
Årsagen er at jeg ikke opretter en ListViewItem hvor hver gang.

Løsningen, der virker:

Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

    Dim BackupDef As String = "J:\archive\backupDef.txt"
    Dim oRead As System.IO.StreamReader
    Dim arrLine() As String
    Dim lstBackup As ListViewItem

    oRead = System.IO.File.OpenText(BackupDef)

    While oRead.Peek <> -1
      lstBackup = New ListViewItem
      arrLine = Split(oRead.ReadLine(), ";")

      lstBackup.Text = arrLine(0)
      lstBackup.SubItems.Add(arrLine(1))

      BackupList.Items.Add(lstBackup)
    End While

    Debug.Print("Fil lukket")
    oRead.Close()
  End Sub

Og så blev koden pludseligt mindre...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2008 - 08:03 #7
He he, den så jeg ikke, men det er en klassiker. Så må du en anden gang kigge på tråde i GUI-er - kan godt være mit link var en kende kompliceret, men det anbefales.
Avatar billede stalle Nybegynder
17. august 2008 - 12:19 #8
Nej, det er ikke altid man lige ser det åbenlyse :)

Hvad angår tråde i GUI'er, så skal jeg ikke udelukke at det da senere vil blive noget jeg kommer til at kigge på.
For det ikke skal være løgn, har jeg faktisk tidligere set den side i min søgen efter en løsning.
Hvis du vil have point, skal du bare smide et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. august 2008 - 12:22 #9
Nej tak, jeg samler slet ikke. Svar selv, accepter dit eget svar.
Avatar billede stalle Nybegynder
17. august 2008 - 14:34 #10
Okay - men tak for input under alle omstændigheder