Avatar billede krel Nybegynder
16. august 2008 - 14:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

skift baggrund i td/tr

Hey eksperter?

Jeg sidder og roder med et stykke script der ikke lige vil som jeg vil...

det drejer sig om en td som skal have en baggrunds- og tekstfarve når musen ikke er over og en to andre farver når musen føres over.

tekstfarven kan jeg godt få med, men ikke baggrundsfarven .. ??

har prøvet lidt forskelligt, både at lave td's baggrundsfarve med bgcolor og så inde i style (altså style="background-color") men kan simpelthen ikke få baggrund til at skifte med???

HJÆLP?

mvh
Kristian
Avatar billede w13 Novice
16. august 2008 - 14:54 #1
bgcolor er "død", så style er den rigtige metode.

Hvordan ser dit JavaScript-forsøg ud?

Det kan gøres sådan her:

<td style="background-color:#f00;color:#000" onmouseover="this.style.backgroundColor='#000';this.style.color='#fff'" onmouseout="this.style.backgroundColor='#f00';this.style.color='#000'">
Avatar billede krel Nybegynder
16. august 2008 - 16:18 #2
arha.. - så tæt på selv. hmm jeg brugte background-color og kunne ikke få det til at virke...

Faktisk har jeg stilt et spm kun med tekst-delen og tror faktisk også det var dig der foreslog dette eks frem for en function med getelementbyid.. så vil da helst buge dette forsat---
Avatar billede w13 Novice
16. august 2008 - 16:34 #3
Tak for point! :)

Du behøver heller ikke getElementById(), hvis du overfører "this" til funktionen sådan her:

<script type="text/javascript">
function tdHover(o){
  o.style.backgroundColor='#000';
  o.style.color='#fff'
}
function tdHoverOut(o){
  o.style.backgroundColor='#f00';
  o.style.color='#000'
}
</script>

...

<td style="background-color:#f00;color:#000" onmouseover="tdHover(this)" onmouseout="tdHoverOut(this)">

Det er rigtig godt, hvis du bruger det på mange td'er (eller andre elementer for den sags skyld), da HTML-koden bliver meget mindre. Af den grund bliver Google også gladere for din side, og du kan med fordel smide al JavaScripten over i et eksternt JS-dokument, som du henter ind på siden med:

<script type="text/javascript" src="javascript.js"></script>

så Google heller ikke skal igennem det først.