Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 16:02 Der er 5 kommentarer

Trække data fra liste

Hej. Jeg er ved at rode med noget PHP og er støt på et problem som jeg formoder andre har oplevet før mig :)

Jeg har en liste over tre typer af etnicitet som ser således ud:

<select name="hovedetnicitet"size="1">
<option selected value="0"><? echo $ethnicity[0] ?></option>  <-- White -->
<option value="1"><? echo $ethnicity[1] ?></option>  <-- Colored -->
<option value="2"><? echo $ethnicity[2] ?></option>  <-- Black -->
</select>

Jeg vil gerne udtrække information om hvilken af de tre muligheder brugeren har valgt, og benytte det således at den valgte etnicitet ikke fremgår i den efterfølgende liste:

<select name="larethgmin_desired"size="1">
<option selected value="2">White</option>
<option selected value="2">Colored</option>
<option value="3">Black</option>
</select>

Hvis man eks. har valgt "White" i første liste, skal "White" ikke fremgå af sidstnævnte liste over minoriteter. Det skal foregå dynamisk, uden at hele siden skal realoades eller man skal trykke på "send" først.

Det kan godt være der skal noget javascript til, men jeg kan ikke finde ud af at integrere det med PHP.

Jeg håber det er nogenlunde forståeligt hvor jeg gerne vil hen :)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 16:03 #1
<option selected value="2">White</option> skal naturligvis være <option selected value="1">White</option>

Beklager fejlen.
Avatar billede janpolsen Nybegynder
15. august 2008 - 16:15 #2
Der findes et hav af eksempler på dette.

Se evt. http://www.javascriptkit.com/javatutors/selectcontent2.shtml for en relativ nem implementation.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2008 - 17:07 #3
Tak for linket. Er man nød til at bruge Javascript? Jeg er ikke så meget for at blande PHP og Jabascript sammen. Det bliver hurtigt rodet.
Avatar billede dkfire Nybegynder
15. august 2008 - 17:39 #4
Eftersom at php er et serverside script og du ikke vil reloade siden, så bliver du nød til at bruge javascript.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2008 - 20:42 #5
Takker for svarene :) Vil i ikke smide et svar, så jeg kan tildele points?