Avatar billede sorents Nybegynder
14. august 2008 - 16:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Avanceret funktion i excel

Hey - Håber at i kan hjælpe mig ud her. Det er et logisk problem - der burde være en løsning.

Funktionen skal i et givent ark summe et antal celler, hvor der er to kriterier, hhv. hvilke rækker og hvilke kollonner.

Det første kriterie er,at der i en række er skrevet tal fra 1-12 (månedsnr.) - antallet af celler hvori samme tal fremgår er ikke ens.

Det andet kriterie er, at der i en kolonne er skrevet initialer. Den skal kun summe de tal der står i rækken indeholdende et givet initialer i den specifikke kolonne. Modsat første kriterie er der kun 1 række pr. initialer.

Funktionen skal selvfølgelig kunne "trækkes".

Håber på hurtige svar! Tusind tak.
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2008 - 18:21 #1
Kik på sumprodukt
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2008 - 18:27 #2
= SUMPRODUKT((A1:L1 = 2)*(M1:M1000= "Kabbak")*A1:L1000)
Avatar billede sorents Nybegynder
18. august 2008 - 15:02 #3
Beklager den langsomme svartid, men det virker - Super!

Jeg smider 30 point oven i hvis du også kan svare på hvordan jeg laver en funktion der tæller antallet af celler med indhold - altså nøjagtig det samme kriterier som ovenstående. Samme funktion, der i stedet for at summe tæller antallet af celler i området med indhold. Cellerne indeholder enten ingenting eller hele tal.

Hvis der er andre der er hurtige med et svar også, så er det selvfølgelig Jer der får de 30 point!

Ellers, kabbak, smid et svar så får du i hvert fald de første 60 point.
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2008 - 15:04 #4
=TÆLV(A1:A100)
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2008 - 15:06 #5
= SUMPRODUKT((A1:L1 = 2)*(M1:M1000= "Kabbak")*(A1:L1000 <>""))
Avatar billede sorents Nybegynder
18. august 2008 - 15:27 #6
hold da kæft - kabbak du er rimelig sej. Kan slet ikke engang gennemskue den funktion, men det virker!

Hvor har du din viden fra? Hvis der er en bog fx som du kan anbefale, så er jeg interesseret!

vh Søren
Avatar billede sorents Nybegynder
18. august 2008 - 15:40 #7
jeg har lige endnu et spørgsmål, nu du er så hurtig

Jeg har noget ekstern data hentet fra internettet, og tilknyttet hver medarbejderinitialer. Dataen bliver løbende opdateret, men jeg skal gerne have excel til at skrive data månedsvis, altså at den udfylder kolonnen under august når kalenderen siger august og september når kalenderen siger september. Problemet opstår ved, at den i kolonnen under august selvfølgelig skal beholde dataen fra august, og ikke hverken opdatere eller skrive 0 eller "". Giver det mening? Jeg ved ikke lige om jeg stadig kan uddele point her, men der er selvfølgelig yderligere 30 point på højkant.

Vh Søren
Avatar billede kabbak Professor
18. august 2008 - 16:35 #8
Du er nok nødt til at lave et nyt spørgsmål, det du spørger om kræver næsten at vi ser den kode der henter data og hvordan den indsætter.

"Problemet opstår ved, at den i kolonnen under august selvfølgelig skal beholde dataen fra august, og ikke hverken opdatere eller skrive 0 eller "". Giver det mening?"

det er lidt sort for mig ;-))
Avatar billede sorents Nybegynder
18. august 2008 - 17:26 #9
Avatar billede sorents Nybegynder
18. august 2008 - 17:27 #10