Avatar billede lunaticakabuller Nybegynder
14. august 2008 - 09:32 Der er 2 kommentarer

udregning, jeg mangler en måde og sætte et tal foen en variabel

hej
øver mig i programmering i firmaet og er stødt på noget jeg ikke lige selv kan håndtere.

opgaven lyder på indtast 3 varer, intast egen valgfri moms, og udskriv sum med og uden moms.
det jeg mangler nu er at kunne sææte en string, int, double ind bag 1. og gange resultatet med de 3 vare så jeg får det rigtige beløb

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace udregningsprogram
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Vare nummer 1");
            int vare1 = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

            Console.WriteLine("vare nummer 2");
            int vare2 = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

            Console.WriteLine("Vare nummer 3");
            int vare3 = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

            Console.WriteLine("intast momsen i decimal");
            int moms = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

            int zum = vare1 + vare2 + vare3;

            Console.WriteLine("Sum uden moms");
            Console.WriteLine(zum);

            int alt = zum * <- her mangler jeg hjlælp 1."moms" skal stå hvor pilen er

            Console.WriteLine("Sum med moms");
            Console.WriteLine(alt);
        }
Avatar billede sherlock Nybegynder
14. august 2008 - 09:43 #1
int alt = zum + zum * moms / 100;
Avatar billede lunaticakabuller Nybegynder
14. august 2008 - 10:02 #2
tusind tak .. har rodet med det i 2 dage.
googlet osv, er ikke den bedste til metematik. nu tester jeg efter med calculator om resultaterne bliver rigtige