Avatar billede jro Nybegynder
13. august 2008 - 20:19 Der er 17 kommentarer

VBA excel hjælp til sammenligning af celleindhold

Hej Folkens

Jeg er helt og aldeles grøn i VBA til excel, og vil derfor blive glad hvis der er nogen der vil hjælpe mig igang med nedenstående.
Jeg vil gerne have programmeret en makro til sammenligning og sortering af celleindhold.
Jeg har data som som herunder:

x1    y1      x2    y2    x3    y3    x4    y4
25    12      23    9    12    14    25    12
21    4      12    76    23    9    4    65
54    13      25    12    5    13    5    52
9    12      61    7    25    12    23    9

Der her er bare et tænkt eksempel, mine datamængder er meget større, men princippet er her da :-)

Det jeg gerne vil have en makro til at gøre er at se på x1 og y1 værdierne i række 1. Hvis der findes x2 y2 værdier i en vilkårlig række (skal være i samme række) skal de kopieres til en anden liste i enten nyt ark eller bare en kollonne længere henne i arket. Dette fortsættes med alle x1 og x2 sættene, hvilket giver en liste over de x og y værdier der er ens i 1 og 2. En ny liste laves tilsvarende med sammenligninger mellem x1, y1 og x3 og y3 og senere med x4, y4.
Der forsættes med sammenligninger hvor x2, y2 nu sammenlignes med de andre (3 og 4).
Det giver så en del nye liste med sammenligninger mellem de fire datasæt (1, 2, 3 og 4). Der skal også laves sammenligninger hvor der ses på om der findes datasæt som findes både i sæt 1, 2 og 3 osv. og endelig en sammenligning der giver ens datasæt i alle 4 datasæt.

Det var en lang smøre men håber I er med på hvad jeg mener og kan hjælpe mig igang. Senere skal jeg så faktisk have det udvidet til at sammenligne 8 datasæt, men vil lige prøve dette først for at få det til at funke.

På forhånd tak for hints

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2008 - 14:18 #1
Ok jeg prøver
det hele starter i A1, det er der der står x1

Koden skulle passe til alle så langtid det er parvis data

Den skriver resultatet en ved siden af originalen, med en tom kolonne imellem.

Du skal selv slette skriveområdet, ved anden kørsel.

Public Sub SammenlignArray()
    Dim Data As Variant, I As Long, X As Integer, T As Integer
    Data = Range("A1").CurrentRegion

    For X = 1 To UBound(Data, 2)
        Cells(1, X + UBound(Data, 2) + 1) = Data(1, X)
    Next

    For I = 2 To UBound(Data, 1)
        For T = 1 To UBound(Data, 2) Step 2
            For X = T + 2 To (UBound(Data, 2)) Step 2
                If (Data(I, T) = Data(I, X)) And (Data(I, T + 1) = Data(I, X + 1)) Then
                    Cells(I, T + UBound(Data, 2) + 1) = Data(I, T)
                    Cells(I, T + 1 + UBound(Data, 2) + 1) = Data(I, T + 1)
                    Cells(I, X + UBound(Data, 2) + 1) = Data(I, X)
                    Cells(I, X + 1 + UBound(Data, 2) + 1) = Data(I, X + 1)
                End If
            Next
End Sub
Avatar billede jro Nybegynder
14. august 2008 - 16:05 #2
Hej kabbak

Tak for det, men jeg har vist fået vrøvlet lidt :-(
Det forslag du har givet sammenligner x1,y1 værdier med x2,y2 og x3,y3 og x4,y4 i samme række, og det ser ud til at virke.

Men det jeg ønsker (modsagde mig selv i spørgsmålet) er at sammenligne x1,y1 værdierne i en vilkårlig række med ALLE x2,y2 og x3,y3 og x4,y4 sættene. Dvs. hvis man starter med x1,y1 sættet i række 2 skal den sammenlignes med ALLE x2,y2 værdierne, dvs. sættene i alle rækkerne. Og x1,y1 sættene skal så også sammenlignes med ALLE x3,y3 og x4,y4 sættene. Derudover skal jeg også sammenligne flere sæt med hinanden, altså vil jeg få følgende sammenligninger (1=x1,y1 ; 2=x2,y2 ; 3=x3,y3 ; 4=x4,y4) hvor hver celle sammenlignes med alle celler i de andre sæt (det burde vist være alle kombinationer:

1    1+2
2    1+3
3    1+4
4    2+3
5    2+4
6    3+4
7    1+2+3
8    1+2+4
9    1+3+4
10    2+3+4
11      1+2+3+4

Kan det du har skrevet modificeres til det?

På forhånd tak

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2008 - 17:48 #3
Den skriver det i blokke, under hinanden, og en kolonne til højre for original data, for hver der tjekkes, hvilken kolonne og række der tjekkes skrives i kolonnen til højre for det skrevne.

Public Sub SammenlignArray()
    Dim Data As Variant, I As Long, X As Integer, T As Integer, Z As Integer, H As Integer
    Data = Range("A1").CurrentRegion

    H = 1    ' styring af start skrive række
    y = UBound(Data, 2) + 1    ' styring af start skrive kolonne
    For T = 1 To UBound(Data, 2) - 2 Step 2  ' kolonnen på den der sammenlignes

        For I = 2 To UBound(Data, 1)    ' rækken på den der sammenlignes
            For X = 1 To UBound(Data, 2)
                Cells(H, X + y) = Data(1, X)    ' Overskrifter
            Next
            Cells(H, X + y) = "Kolonne" & T & "&" & T + 1 & "," & "Række" & I - 1
            For X = T + 2 To (UBound(Data, 2)) Step 2    ' kolonnen på den der sammenlignes med
                For Z = 2 To UBound(Data, 1)    ' rækken på den der sammenlignes med

                    If (Data(I, T) = Data(Z, X)) And (Data(I, T + 1) = Data(Z, X + 1)) Then
                        Cells(I + (H - 1), T + y) = Data(I, T)
                        Cells(I + (H - 1), T + 1 + y) = Data(I, T + 1)
                        Cells(Z + (H - 1), X + y) = Data(Z, X)
                        Cells(Z + (H - 1), X + 1 + y) = Data(Z, X + 1)
                    End If

                Next
            H = H + UBound(Data, 1) + 1
        Next

End Sub
Avatar billede jro Nybegynder
14. august 2008 - 21:24 #4
Hej igen

Denne version har jeg lidt svært ved at vurdere, for den går hurtigt i stå.
Jeg får beskeden:

Run-time error `6`
Overflow

Og hvis jeg trykker debug er følgende linie fremhævet:

H = H + UBound(Data, 1) + 1

Jeg har brugt det på et af mine dataark, og og udsnit (der er over 300 rækker totalt) af det og resultatet som er noget begrænset kan ses her:

www.rosenkrantz.nu/Tabel-resultat.doc

Mange tak for indsatsen!!

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
14. august 2008 - 22:14 #5
Ret
blic Sub SammenlignArray()
    Dim Data As Variant, I As Long, X As Integer, T As Integer, Z As Integer, H As Integer

til

blic Sub SammenlignArray()
    Dim Data As Variant, I As Long, X As Integer, T As Integer, Z As Integer, H As Long
Avatar billede jro Nybegynder
14. august 2008 - 23:46 #6
Desværre, denne gang stoppede den ved:

Cells(H, X + y) = Data(1, X)    ' Overskrifter

Fejl:
Run-time error `1004`
Application-defined or object-defined error

Takker

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 08:08 #7
Hej vil godt vide værdierne på H , X og Y
det kan du få at vide ved at holde cursoren over bogstaverne, når den er gået i fejl
Avatar billede jro Nybegynder
15. august 2008 - 09:25 #8
Hej igen

De kommer her:
H = 65576
X = 1
Y = 9

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 09:31 #9
H = 65576 Ok så er det derfor der er kun 65536 rækker i et ark, så den har nået bunden.

Kan du bruge færre data ??
Avatar billede jro Nybegynder
15. august 2008 - 09:53 #10
I det ark jeg tester på nu er der "kun" 306 rækker med data, men senere skal det gerne kunne køre med et par tusind.
Der ser ud til den når bunden ved at lave en del rækker med overskriften med x1,y1,x2 osv. ned igennem dokumentet. Kan ikke lige helt gennemskue hvorfor men det er på række:
osv. til bunden

Det ser ud til den tester kolonne1&2 rækkevis og skriver hver eneste sammenligning adskilt på ovenstående rækker. Derfor vil den jo nå bunden og resultaterne er så spredt over hele arket(nedad). Den nederste er: Kolonne1&2,Række215

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 10:46 #11
Den sammenligener først den i A2 med resten, det giver 300 linjer + en tom
Den sammenligener så den i A2 med resten, det giver 300 linjer+ en tom

således fortsætter den til den er nået til den nederste i E kolonnen

så derfor så mange
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 10:47 #12
Den sammenligener først den i A2 med resten, det giver 300 linjer + en tom
Den sammenligener så den i A3 med resten, det giver 300 linjer+ en tom

således fortsætter den til den er nået til den nederste i E kolonnen

så derfor så mange
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 10:47 #13
Ellers må du forklare hvordan du vil have det skrevet i arket ?
Avatar billede jro Nybegynder
15. august 2008 - 11:00 #14
Ahh ok

Men det er nu noget uoverskueligt at se på resultaterne bagefter på den måde.

Det ville være lettere hvis der f.eks. for hver sammenligning blev lavet en ny kolonne ved siden af datadelen hvor f.eks. de datasæt der findes i begge/alle dem der sammenlignes skrives. Håber det er forståeligt, prøver lige at illustrere:

x1    y1      x2    y2    x3    y3    x4    y4    1med2    1med3    1med4    2med3      osv. for alle 11 sammenligninger
25    12      23    9    12    14    25    12    25  12              25  12  23  9
21    4      12    76    23    9      4    65                                  25  12
54    13      25    12    5    13    5    52
9    12      61    7    25    12    23    9

Håber det giver menig

Jesper
Avatar billede jro Nybegynder
15. august 2008 - 11:01 #15
Skod, det rykkede noget rundt efter jeg sendte, hvis det er for rodet så laver jeg et dokument du kan se som jeg gjorde tidligere, bare sig til

Jesper
Avatar billede kabbak Professor
15. august 2008 - 20:04 #16
Jeg tro ikke det kan lade sig gøre, hvis vi siger at du har 3000 rækker

  x1 og y1 = 3000 x 3000 x3 data = 27.000.000 celler hver par(x1 og y1) sammenlignes med alle andre par
  x2 og y2 = 3000 x 3000 x2 data = 18.000.000 celler
  x3 og y3 = 3000 x 3000 data = 9.000.000 celler
Avatar billede kabbak Professor
04. september 2008 - 17:06 #17
Hvordan går det ??