Avatar billede s_f Nybegynder
13. august 2008 - 20:03 Der er 5 kommentarer

Valdering af Textbox

public partial class vis : Form

    {

        public vis()
        {
            InitializeComponent();
        }

      private void txtindkonto_TextChanged(object sender, EventArgs e)
        {

        }

        public string kontonr
        {
            get
            {
                return txtindkonto.Text;
            }

        private void btnok_Click(object sender, EventArgs e)
        {

        }

Properien kontonr bruger jeg i en anden klasse hvor jeg konventere den til int32. Så er det jo uheldigt hvis brugere taster andet end tal i txtindkonto - hvordan kan jeg validere på dette?

ligeledes hvis brugere indtaster et konto nummer der ikke eksisterer, hvordan valider jeg på dette?

håber i kan hjælpe.

Mvh.

Steffen
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2008 - 02:15 #1
Der er masser af muligheder.

regex

int.TryParse

o.s.v.
Avatar billede s_f Nybegynder
14. august 2008 - 08:49 #2
meget mere konkret svar udbedes!
Avatar billede Zemich Nybegynder
14. august 2008 - 09:29 #3
Jamen en måde at gøre det på er som arne siger at bruge TryParse.
Det ser sådan her ud:

int returnValue;
bool successful = Int32.TryParse(inputString, out returnValue);
Avatar billede johny Nybegynder
21. august 2008 - 10:27 #4
Hmm, for det første ville jeg nok lave kontonr om til at returnere int og så lave konverteringen der med det samme.

For det andet, så er spørgsmålet også hvordan/hvornår du har tænkt dig at lave validering. Her er lige et par muligheder:

*) Forhindrer brugeren i at skrive andet end tal.
*) Lav løbende test på indholdet i tekstboksen, hver gang brugeren ændrer i det, og hvis så et tegn for rigtigt/forkert alt efter om den validerer eller ej.
*) Lav testen når propertien bliver kaldt, og så enten give brugeren en fejlmeddelelse hvis det ikke validerer, eller også gøre ingenting.

Og som arne_v nænver, så er der mange muligheder for at lave selve valideringen, men det kommer igen an på hvad du skal bruge. int.TryParse giver dig muligheden for at vide om det validerer eller ej, med en meget simpel løsning. RegEx er lidt mere komplekst, men der kan du sætte andre kriterier op end bare lige tal, så du f.eks. kan sørge for at tallet skal være lig med et bestemt mønster, så du kan undgå negative tal, for få cifre, for mange cifre osv.

Så hvis du fortæller os præcis hvordan du gerne vil have det løst, så kan vi hjælpe dig. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2008 - 02:30 #5
s_f ?