Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
12. august 2008 - 22:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

GROUP BY bestem valgt post ved i forbindelse med LEFT JOIN

Hejsa
Hmmm, hvordan skal jeg forklare dette problem så det er til at forstå - jeg prøver :-)

Jeg har en SQL hvor jeg laver en LEFT JOIN mellem tabel1 og tabel2. I tabel2 finder den op til 5 rækker (billeder), men da jeg netop her kun er interesseret i ét billede, laver jeg til sidst en GROUP BY tabel1.id, som også er fremmednøgle i tabel2.

Dermed får jeg "næsten" det jeg ønsker, nemlig én entry. Men det er det forkerte billede... I tabel2 ligger der som sagt op til 5 rækker, lad os sige de har id 1,2,3,4,5. Så vil jeg gerne at min SQL ender op med felterne fra tabel2 hvor ID=1. Hvis jeg bare siger group by får jeg den hvor ID=5...
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2008 - 22:16 #1
... WHERE tabel2.id=1 ...

eller ?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
12. august 2008 - 22:26 #2
Ja, og dog...
For kender jo ikke det specifikke ID, det er jo dynamisk - så jeg har mere brug for noget alla

SELECT bla FROM tabel1 LEFT JOIN tabel2 ORDER BY tabel2.id ASC GROUP BY tabel1.id

Men den syntaks går jo ikke.... Kan du se problemet?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2008 - 22:35 #3
da jeg ikke kender din tabel struktur gaetter jeg jo, men proev:

SELECT *
FROM tabel1 JOIN tabel2 ON tabel1.id=tabel2=andenid
WHERE tabel2.id = (SELECT MIN(id) FROM tabel2 WHERE andenid=tabel1.id)
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
12. august 2008 - 23:11 #4
King!
Svar bitte
Viste ikke man kunne lave SELECT i sin WHERE :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. august 2008 - 23:13 #5
Det kan man i nyere MySQL (4.1 og senere) og i stort set alle andre databaser ogsaa.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
12. august 2008 - 23:23 #6
Cool :)