Avatar billede madiedk Nybegynder
09. august 2008 - 13:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

struktur af program

hej

Jeg skal lave et javaprogram, med en GUIdel, 1 database connections og så selve applicationen. jeg er bare i tvivl om opbygningne(klasser, metoder, variabler osv.)
i store træk taster brugerne et nummer ind i et textfelt, trykke på en knap og så bliver der vist en masse data i GUI-delen som der er blevet lavet nogle beregninger på i applicationsdelen.
2 spørgsmål:

1. strukturen af databasedelen er jeg lidt i tvivl om. skal jeg lave metoden til at connecte til databasen static, da der vel kun skal oprettes én forbindelse? eller hvad er det optimale at gøre.

2. hvis jeg laver 4 klasser: databaseforbindelse, databaseforespørgsler, guidel, applicationsdel.
ser det så fornuftigt ud. hvis applicationsdelen bliver stor kan jeg altid dele den op i flere klasser.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
09. august 2008 - 15:43 #1
1: En persistent connection er klart en mulighed til en lille applikation, men det kan være træls at skrive om hvis behovet bliver større. Du kommer til at skrive utroligt meget træls og triviel kode til at læse og skrive til databasen, så jeg vil anbefale dig at kigge på Hibernate frameworket, som kan lave al oversættelse fra objekter til databasetabeller for dig. Det vil reducere mængden af database kode rigtig meget og hjælpe dig til at undgå rigtig mange typer problemer. Hibernate håndterer også databaseforbindelsen lidt mere avanceret ved hjælp af en connection pool.
http://www.hibernate.org/

2: Nej, det er en grundlæggende forkert måde at strukturere et Java-program. Klasser er ikke noget man deler op i når filerne bliver for lange. Det skal inddeles således at hver klasser har en veldefineret lille del som den har ansvar for. Det bør være dit udgangspunkt for at strukturere. Én konkret ændring af dataene håndteres således af én konkret klasse, repræsentation af én konkret entitet i modellen klares af én konkret modelklasse osv. De 4 foreslåede dele vil være mere egnet til en overordnet inddeling af programmet i pakker. Derudover vil jeg foreslå dig også at have modellen som en eksplicit pakke i dit system, således at dine data er repræsenteret uafhængigt at alt det andet. Det vil også gøre det langt lettere for dig at lave databasedelen.
Prøv at se på en Model-View-Controller opbygning: http://en.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller. Det er nogenlunde den struktur du selv beskriver...
Avatar billede powerbart Nybegynder
10. august 2008 - 23:43 #2
Jeg vil ikke anbefale Hibernate, da jeg antager at du er ret ny på området. Hibernate er en stor mundfuld og du løber panden mod muren mange gange.
Du skal jo blot lave en lille applikation.

Så ta' det roligt, det ser fornuftigt ud. Alene at du gør dig tanker om design mm. er kanon!
Avatar billede madiedk Nybegynder
02. september 2008 - 00:46 #3
okay, tak til begge. og point til schwarz84 for svar.