Avatar billede oprah Nybegynder
08. august 2008 - 17:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan gøres sitet brugervenligt?

Hejsa

Jeg har brug for jeres forslag til at forbedre denne site og gøre den mere brugervenlig:

http://www.vibysyd.dk/

Denne site bliver ikke besøgt så tit, som det er ønskeligt. Vi har tænkt på at lave lidt om på designet for ligesom at få sitet til at fremstå mere indbydende. Men vi ved ikke rigtig, hvordan vi skal gøre det. Har I nogle forslag til, hvad der kan gøres. Vi har en bred målgruppe som både omfatter unge og ældre, danskere og indvandrere. I må gerne komme med forslag til ændring af sidens opbygning og design (f.eks. brug af farver). Synes I at knapperne på forsiden i menubaren er sigende? Er der for mange knapper på forsiden? I det hele taget må I gerne kommer med forslag til, hvordan sitet kan gøres mere brugervenligt og indbydende, så den bliver besøgt lidt oftere især af de unge.
På forhånd mange tak for jeres gode forslag

/Oprah
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. august 2008 - 17:21 #1
Du kunne jo overveje at skrive noget på forsiden. Noget relevant, noget nyt hver dag (helst), noget der med det samme viser at der er liv, og at der er mere i sitet, hvis man klikker sig ind. Ja, der er billeder - jeg efterlyser tekst.
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
08. august 2008 - 18:22 #2
"Simple is good" :-) (blev næsten blæst ned af stolen så kringlet det så ud i første øjekast :p)
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
08. august 2008 - 18:24 #3
aha... da jeg maksimerede vinduet kunn jeg godt finde rundt :-)
Avatar billede oprah Nybegynder
08. august 2008 - 21:21 #4
Tak for jeres gode råd. Hvad synes I om den grønne farve i menubaren? Er der for mange knapper på forsiden?
Avatar billede madx Nybegynder
09. august 2008 - 08:23 #5
Allerførst synes jeg at du/I skal orienterer jer om hvad brugervenlighed egl. omfatter... her er en oversigt over brugervenlighed på et website:

http://www.abilitor.dk/artikler/definition-brugervenlighed.asp

Listen kan hjælpe til at I arbejder mere struktureret med at opnå brugervenlighed, f.eks. under "Forståelig" under "Læsbarhed" har vi et grundlæggende problem, nemlig at kontrasten i menuen tv. er for lav til at være alment læsbar.

Omkring punktet "Indhold" er jeres problem nok at I vil for meget og for lidt på forsiden. Der skal dels prioriteres, f.eks. efter relevans men der mangler også uddybende tekster. Mener dog ikke antal menupunkter er for stort, som du spørger til - bare de er relevante....

Men derudover ligger problemet mht. de få besøg nok mere i at være relevant for bydelen. Hvorfor f.eks. have et menupunkt "english", når I henvender jer til danskere - eller er der mange 2kulturelle i bydelen. Uanset hvad plejer sprogvalg ikke at ligge i en menu, men i grunddesignet.

Generelt om webdesign, så skal et webdesign først og fremmest hjælpe/understøtte budskaber evt. prioriteret efter relevans. I forsidens læsefelt er der en række blokke, hvis grundfarve varierer. Det betyder at der anvendes 5-6 nye farver i nuancerne indenfor grå, blå, brun ect. Hvordan hjælper det brugerne.

Jeg ville få større helhed samt sætter rammer for mængden af farver og sikre at den basale brugervenighed er iorden, såsom kontrater, farver der passer sammen osv. Arbejde mere med overskrifter og uddybning, så brugerne ved hvorfor de klikker osv.

Håber det kan inspirere
Avatar billede oprah Nybegynder
09. august 2008 - 15:46 #6
Tak for dit lange svar og de gode råd. Jeg forstår dog ikke, hvad du mener med at sprogvalget skal ligge i grunddesignet?

/Oprah
Avatar billede madx Nybegynder
10. august 2008 - 07:37 #7
Takker for point :-)

Mht. dit spørgsmål, webdesignet og menuer er ofte opdelt i primære og sekundære udfra linkets funktion. Sprogvalg er mere en funktion for brugeren end indhold.

Derfor ser du ofte sprogvalg placeret defensivt i et design allerøverst som f.eks. her www.cofman.com, mens indholds-links der handler om indhold på hjemmesiden placeres mere fremme.

Håber det hjalp