Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
08. august 2008 - 13:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lister til SQL

Jeg har en webform med lister, og vil nu prøve at lægge det om til at trække listerne fra SQL.
Jeg har oprettet en SQL DB som hedder Lunder, en tabel som hedder lande - men er lidt blank på selve syntax. Kan I hjælpe - eller blot guide mig i den rigtige retning ?

Koden som jeg fidler med er:

<head></head>

<script type="text/javascript">

function updatecountry(ctlName) {
  var inputs = document.getElementsByTagName('INPUT');
  var options = document.getElementById('selectcountry').options;
  var selValue = '';
  for(var i = 0; i < options.length; i++)
    if(options[i].selected)
      selValue += options[i].value + " ";

  for(var i = 0; i < inputs.length; i++)
    if(inputs[i].id == ctlName)
      inputs[i].value = selValue;
}

</script>

<!-- WEBFORMULAR START -->

<form>

<table width="494" height="473" border="0">
  <tr>
    <td height="59" colspan="3"><div align="center"><span class="style1">lunder - landevalg</span></div></td>
  </tr>

  <tr>

<!-- LISTE FOR LANDE -->

    <td width="111" height="86"><p>Land/
      Lande</p>
        <p>&nbsp;</p>      </td>
        <td>
          <select multiple id="selectcountry" onchange="updatecountry('inputcountry');" size="3">
              <option value='Danmark;' >Danmark  </option>
              <option value='Sverige;' >Sverige  </option>
              <option value='Norge;'  >Norge    </option>
              <option value='Finland;' >Finland  </option>
              <option value='Grønland;'>Grønland </option>
              <option value='Island;'  >Island  </option>
            </select>
          </td>
    <td>
      <input disabled="disabled" readonly type="text" id="inputcountry" name="country" size=35 value=" " >
    <br></td>
  </tr>
  <tr>

</table>

</form>

<!-- WEBFORMULAR SLUT -->
Avatar billede w13 Novice
08. august 2008 - 13:55 #1
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du vil.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 14:00 #2
det de fleste nok ville gøre er at anvende to-ciffer koderne til landene som dine option value="..", det er så disse som gemmes i din DB

Du har så en separat DB som associerer to-ciffer navnene med de lange navne, f.eks. også i flere sprog. Jeg har en som giver alle lande på dansk og engelsk.

Når du henter ud fra din almindelige DB så laver du kan so få det lange navn via en inner join.
Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
08. august 2008 - 14:38 #3
Det jeg vil er at lave en landeliste på 150 lande. Da dette bliver fuldstændigt uoverskueligt at have en sådan liste i hmtl. Ville jeg smide landende ind i en database. Så kunne jeg tilføje og fjerne lande i DB uden at skulle ændre i selve html.
Altså konvertere select kaldet. Lave en on form load, eller onchange hent de mulige lande fra DB.
Avatar billede w13 Novice
08. august 2008 - 14:49 #4
Du kan jo ikke hente fra en database med JavaScript - du skal bruge et Server Side-sprog såsom ASP eller PHP.
Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
11. august 2008 - 10:08 #5
ok - det er så ikke lige min stærke side - Kan I give et eks. ?
Avatar billede w13 Novice
11. august 2008 - 11:51 #6
Nej, for vi kender jo intet til din database, og det ville også være spild af tid at give dig et ASP-eksempel, hvis din server kun kan køre PHP. Hvis du finder ud af, hvad din server kan køre, og fortæller lidt om din database (hvad hedder den, hvad hedder tabellen, hvad hedder felterne?).
Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
11. august 2008 - 12:38 #7
Fair enough!
Jeg har en Windows 2003 med en IIS som understøtter ASP.
På samme server er der installeret en SQL Express.
Jeg har oprettet en database som hedder lunder.
I den findes en tabel som hedder lande.
I tabellen er der defineret 2 felter: nummer  navn

Jeg har for lang tid siden rodet med PHP, og .asp smager lidt af det samme. Så jeg er ikke fuldstændig på bar bund. Har blot aldrig hooket noget op mod en SQL.
Avatar billede w13 Novice
11. august 2008 - 12:45 #8
Se f.eks.: http://bytes.com/forum/thread490255.html

Har bare søgt på Google efter: sql express asp
Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
11. august 2008 - 13:01 #9
Ok - takker - den rider jeg videre på!!
Avatar billede kim.lundsteen Nybegynder
01. september 2008 - 12:35 #10
Lukker: