Avatar billede martin_moth Mester
08. august 2008 - 09:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Igang med C# når man kommer fra VB6

Hej

Nu har jeg programmeret småting i det gamle VB6 (og VBA i officepakken)

Vil gerne begynde på C#. Anbefalinger til fremgangsmåde - og evt. anbefalinger af litteratur?

Ville lige så gerne i gang med VB.NET, men har fornemmelsen af at C# er mere "udbredt"?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2008 - 15:28 #1
Alle indikationer siger at C# er mere udbredt end VB.NET - alt fra antal spoergsmaal
stillet her til antal job opslag.

Men forskellen er ikke saa stor. Faktisk virker convertere mellem C# og VB.NET rimeligt
godt !!

Du skal have fat i:
- en bog
- .NET
- en IDE (gratis muligheder: Visual Studio Express Edition, SharpDevelop)

Der er masser af boeger om C#. Du kan altid soege paa Amazon of laese reviews.

Jeg plejer at anbefale .NET boeger fra Wrox.

De har:
- Beginning Visual C#
- Professional C#
for henholdsvis begyndere og folk med C++/Java erfaring.

Men der er ogsaa andre gode boeger.
Avatar billede martin_moth Mester
08. august 2008 - 17:42 #2
tror vist nok jeg kan få stillet det software jeg behøver til rådighed. Tror.

Har engang kæmpet mig igennem en wrox-bog (om enten ASP eller VB6, kan ikke huske), og de skriver jo på 1000 sider det samme som andre ville skrive på 100.

Først beskriver de hvad de vil fortælle
så fortæller de det
så beskriver de hvad de lige har fortalt

Måske smag og behag.

Konkrete anbefalinger til en bog eller et hæfte eller online-et-eller-andet?

______________________________________________________

Det jeg mangler er måske i virkeligheden et overblik over diverse software der nævnes i forbindelse med C#. Hvad skriver man C# i? (kan man skrive det i notepad, hvis man har temperement til det), og så få koden compilet på en eller anden måde?

Hvad vil det sige at jeg skal have ".NET" - .net frameworket er jo en del af win XP, ikke?

Hvad er visual Studio .Net egentligt?

Sådan du ved - få grundbegreberne på plads, inden jeg kaster mig over selve syntaksen i C#.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2008 - 18:05 #3
Du kan skrive C# i notepad og compile command line hvis du vil.

Nej. XP kommer ikke med .NET, men du kan hente .NET med Windows Update, saa forskellen
er ikke stor.

Visual Studio .NET er bare Visual Studio IDE'en i versioner der bruger .NET !

VS 6 -> VS 2002 -> VS 2003 -> VS 2005 -> VS 2008

(2002=7.0, 2003=7.1, 2005=8.0, 2008=9.0)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2008 - 18:14 #4
Hvis du ikke er til klassisk amerikansk bog (Professional C# er dog ikke saa slem !!),
saa maaske C# Precisely. Den er ihvertfald kort !!

http://www.itu.dk/~sestoft/csharpprecisely/
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2008 - 18:21 #5
Og hvis din ekspedition ind i .NET land er arbejdsgiver finansieret, saa er der naturligvis
ikke nogen grund til ikke at bede om VS i passende edition.

http://msdn.microsoft.com/en-au/vs2008/products/cc149003.aspx viser de forskellige udgaver.

Express er gratis - de andre koster - Standard er billigst og saa stiger det derop af !
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2008 - 02:42 #6
all set ?
Avatar billede martin_moth Mester
29. august 2008 - 08:47 #7
Ja, så mangler tiden bare ;o)