Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 08:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

bruge count som SUMIF

Jeg vil nu beskrive mit ark så godt som muligt: Jeg har kolonner med datoer og rækker med navne - ud for hvert navn har jeg antal møder den aktuelle person har hver dag. Mange dage (celler) står således tommme.

Jeg har lavet en "hjælperække" der skriver tallet for måneden, fra 1-12, januar giver 1 osv.

Jeg bruger således SUMIF til at tælle antallet af møder hver medarbejder har for hver måned, altså sum for medarbejderens møder, når kriteriet at måned fx skal være lig 7 er opfyldt.

Mit problem er, at jeg også vil tælle antallet af dage i hver måned, hvor personerne har møder (for hver person individuelt selvfølgelig) - logisk burde COUNTIF virke præcis som SUMIF, men det gør den ikke!

Hjælp!
Avatar billede excelent Ekspert
05. august 2008 - 09:07 #1
prøv tælv eller counta
Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 09:23 #2
kun dcounta findes - og den virker kun i database, hvilket mine data ikke er i.

- for lige at opsummere
Jeg vil tælle antallet af udfyldte felter ud fra at kriteriet i en række ovenfor er opfyldt.

meget forsimplet skitse:

            Måned:  1              2              3              4      ...
Pers.  dag:        1  2  3 ...  1  2  3 ...  1  2  3 ... 1  2  3 ...
sts                      1      3      2              6      7          4
bvb                        3                    1              5          2
...
Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 09:24 #3
okay det kommer ikke helt til at stå sådan som i boksen hvor jeg skriver ind ;o)
05. august 2008 - 09:35 #4
Prøv med SUMPRODUKT():

=SUMPRODUKT(1*(A4:H4>0))
viser hvor mange dage, der er indtastet en værdi.

=SUMPRODUKT((A4:H4)*(A4:H4>0))
viser sum af de indtastninger, der er i rækken.
05. august 2008 - 09:35 #5
SUMPRODUCT() i den engelske Excel!
Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 09:51 #6
den gør jo det samme som count? Men problemet er at den kun skal tælle, når kriteriet med måned er opfyldt, og det bliver der ikke taget højde for. Har lige prøvet

IF(A3:Z3=7;COUNTA(A5:Z5);"")

altså for de rækker mellem A3 og Z3 der er lig 7, skal den tælle forekomster i kolonne 5, men dette virker ikke. Den er ligeglad med om der står 8 eller 9 - det hele bliver talt med uanset.
Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 09:51 #7
og byt lige om på række og kolonne - mig der kludrer lidt :)
Avatar billede sorents Nybegynder
05. august 2008 - 12:01 #8
Jeg fandt frem til flg. som løste mit problem:

{=SUM(IF('D.DAGE'!$C$3:$DA$3=C$4;IF(ISBLANK('D.DAGE'!$C7:$DA7);0;1)))}

Altså den tæller felterne under det givne nummer for måned, og hver gang der er et felt, som ikke er BLANK, så tæller den plus 1.