Avatar billede madszeneli Nybegynder
02. august 2008 - 18:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Antal poster i en mySQL-database

Hej med jer,

Jeg vil gerne have printet et tal ud på hvor mange poster der er en i en bestemt database. Er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre det - Kan i hjælpe? Det tror jeg nok i kan :)
Avatar billede wanze Nybegynder
02. august 2008 - 18:20 #1
Jeg går ud fra at du mener i en tabel, og i såfald:
"select count(*) from TABEL".
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. august 2008 - 18:24 #2
Snakker vi på baggrund af en sql ?
Hvis ja, så kan du lave:

echo mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM tabel_navn"),0);
Avatar billede madszeneli Nybegynder
02. august 2008 - 18:29 #3
#Wanze - Ja, tabel sorry :)

#jakobdo - Jamen, der viser den vel bare hvad sidste registrerede ID-nummer er? Det er en elektronisk gæsteliste jeg har lavet, så nogle bliver afvist eller slettet, andre bliver godkendt. Så hvis den viser sidste ID-nummer, så er det jo et forkert tal :s
Avatar billede madszeneli Nybegynder
02. august 2008 - 18:32 #4
Tallet siger 39, men kun 38 er godkendte - det er 1 afvist foreløbig.
Avatar billede madszeneli Nybegynder
02. august 2008 - 18:34 #5
Nogle gange bliver man presset til at tænke selv, det er såmænd en dejlig følelse. Glemte alt om at sætte en "WHERE" på, for at sortere afviste fra :D

Men tak.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. august 2008 - 18:34 #6
echo mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM tabel_navn WHERE godkendte = 1"),0);

Om feltet hedder godkendte og værdien er 1 ved godkendt ved jeg ikke.
Men ret sql.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. august 2008 - 18:34 #7
:o)
Avatar billede wanze Nybegynder
02. august 2008 - 18:36 #8
Nej, count(id) og count(*) tæller, hvor mange rækker der er i tabellen. Hvis den siger 39, så er der altså 39 poster i alt. Hvad er det du taler om med godkendte og afviste? Hvis de ligger i tabellen, så bliver de talt med.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. august 2008 - 19:24 #9
count(id) er bedre at bruge end count(*)
Avatar billede wanze Nybegynder
02. august 2008 - 20:19 #10
Det afhænger godt nok af, om han har et felt, der hedder id i tabellen, hvilket han ikke har fortalt. :-D

Men ja, det har man jo typisk, og ja, så er det nok hurtigere kun at tælle id'erne. :)
Avatar billede olebole Juniormester
02. august 2008 - 20:51 #11
<ole>

- har man ikke et id-felt, har man måske et felt, der hedder 'brugers_svogers_onklers_gennemsnitlige_lillefingernegls_laengde' ... og så bruger man bare det i stedet  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede wanze Nybegynder
02. august 2008 - 21:25 #12
Det er jo så bare ikke så heldigt, hvis den ikke er definere (er null), så vil den jo ikke blive talt med. :) Derfor skal man jo være sikker på, at værdien eksisterer, eller bruge count(*), men hvis man har et indeksfelt, så bør man selvfølgelig tælle på den, da man er sikker på, at den eksisterer.

Du kan se her:

mysql> select * from test;
+------+------+
| a    | b    |
+------+------+
| a    | b    |
| c    | d    |
| e    | f    |
| NULL | g    |
+------+------+

mysql> select count(a),count(*) from test;
+----------+----------+
| count(a) | count(*) |
+----------+----------+
|        3 |        4 |
+----------+----------+
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. august 2008 - 21:56 #13
Jeg tror du har fat i noget Olebole! :o)