Avatar billede corto Nybegynder
01. august 2008 - 14:12 Der er 9 kommentarer

Skabeloner i Word

Hej!

Jeg har brug for at oprette et word dokument hvor forskellige sætninger skal kunne "hakkes af" i en boks. Disse valgte sætninger skal så indsættes i dokumentet på forud definerede pladser i en standardtekst. Standardteksten skal endvidere indeholde indtastningsfelter til valgfri indtastning af tal og bogstaver.

Er der nogen som kan hjælpe med en nøjagtig vejledning...eller ved hvor man kan finde én?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. august 2008 - 15:02 #1
Du kan lave en skabelon (template), som kan vise en dialogboks (i makrosprog: UserForm) som brugeren foretage sine valg i. Du finder en vejledning i denne artikel (engelsk):
http://www.word.mvps.org/FAQs/Userforms/CreateAUserForm.htm
Avatar billede corto Nybegynder
03. august 2008 - 19:06 #2
Hej - Tak for din hjælp....Jeg har prøvet at bruge vejledningen...men det driller lidt :-(

Der fremkommer en meddelse når jeg åbner skabelonen: The macros in this project are disabled.

Kan du hjælpe mig med en skabelon..så jeg kan se hvad der evt. er forkert?

På forhånd tak....
Avatar billede corto Nybegynder
03. august 2008 - 19:14 #3
Måske må jeg sende dig skabelonen?....Har du en mailadresse jeg må bruge?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. august 2008 - 22:11 #4
(Denne kommentar kommer måske to gange - problemer med at poste)

Meddelelsen om disabled macros vises, fordi dine indstillinger for makrosikkerhed ikke tillader afvikling af makroer (prøvede du at klikke på hjælp i meddelelsen?).

Hvis du har Word 2003:
I Word, vælg Tools > Macro > Security (Funktioner > Makro > Sikkerhed). Hvis indstillingen på fanen Security Level (Sikkerhedsniveau) er sat til High (Høj), kan du kun afvikle makroer, hvis du har slået et eller begge afkrydsningsfelter på fanen Trusted Publishers til eller hvis du har signeret dine makroer.

For en oversigt over, hvordan sikkerhedsindstillingerne hænger sammen, se
http://office.microsoft.com/en-us/products/HA010872291033.aspx
Artiklen indeholder bl.a. en skematisk oversigt over de forskellige kombinationsmuligheder af indstillinger (vær indstillet på, at det kan virke lidt indviklet). I øvrigt: hvis du ændrer på sikkerhedsindstillingerne, skal du afslutte Word og starte programmet igen, før ændringerne slår igennem. Hvis sikkerheden pt. er sat til High, prøv da f.eks. at sætte den ned til Medium, klik OK, genstart Word. Hvis du bliver spurgt, om du vil tillade makroer, så svar ja.
Avatar billede corto Nybegynder
04. august 2008 - 22:30 #5
Hej!

Tak for vejledningen ang. sikkerhed. Nu virker min testskabelong helt som den skal.

Men det jeg egentligt har brug for er en skabelon som skal kunne følgende:

Når skabelonen åbnes skal der fremkomme en boks hvor der med flueben kan markeres en tekst.

Denne valgte tekst skal overføres til worddokumentet. Teksten som indsættes via ”fluebensvalget” skal også indeholde et indtastningsfelt til indtastning af beløb og/eller tal. Dvs. indtastningsfeltet skal ikke vises i boksen, men blot være en del af den tekst som indsættes i dokumentet.

I selve dokumentet skal der være forudfyldt med diverse tekst med indtastningsfelter.

Kan du hjælpe mig med en skabelon…..en enkelt valgmulighed i boksen og bare en enkelt linie med fast tekst + indtastningsfelt i selve dokumentet.

Så skulle jeg (forhåbentligt) selv kunne udvide med de antal valg jeg har brug for i min skabelon.

Det ville være en meget stor hjælp…håber du gider….
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. august 2008 - 23:44 #6
Jeg går ud fra, at det med "fremkomme en boks" er det, du har lavet, og at det er det, som nu virker. Nu kan jeg jo ikke helt vide, hvad du tænker på, når du skriver "indtastningsfelt". Der kan være egentlige indtastningsfelter i dokumenter, der er lavet med formularfelter og beskyttet som formular, men jeg vurderer ikke, at det er en egentlig formular, du er i gang med at lave. Du har mulighed for at bruge MacroButton-felter på de steder, hvor brugeren skal indstate et tal. I feltet kan der stå en besked til brugeren, f.eks. "Klik og skriv beløb". Se artiklen:
http://www.word.mvps.org/FAQs/TblsFldsFms/UsingMacroButton.htm

Hvis du har brug for felter med forskellige "beskeder", kan du oprette de nødvendige beskeder og gemme dem som Autotekster i din skabelon. Så kan du programmere dine makroer til din UserForm, så de indsætter den/de relevante Autotekster efter den tekst, der også indsættes. Hvis du ikke ved, hvordan du indsætter en Autotekst i en makro, kan du prøve at optage en makro, mens du indsætter en - du kan bruge koden til at få en ide om, hvordan det kan gøres.

Du kan også oprette MacroButton-felter direkte via programmering, og det er sikkert smartere i dette tilfælde, hvor du alligevel har gang i makroerne. Følgende kode vil oprette et MacroButton-felt med teksten ”Klik og skriv beløb” og indsætte feltet, der hvor markøren er placeret (skal ændres i dit tilfælde). Hvis du sørger for, at feltskygge er sat til at være vist altid (Funktioner > Indstillinger > fanen Vis), vil sådanne felter (og alle andre felter) være grå på skærmen:

    Selection.Fields.Add Range:=Selection.Range, _
        Type:=wdFieldMacroButton, _
        Text:="NoMacro Klik og skriv beløb", _
        preserveformatting:=False
Avatar billede corto Nybegynder
05. august 2008 - 07:34 #7
Det var meget teknisk....kunne du måske give mig en step-by-step vejledning i hvordan jeg opretter en skabelon som skal kunne følgende:

Der skal kunne vælges en sætning ved at sætte flueben ud for den. f.eks kunne sætningen være: "Jeg har indbetalt kr. xxx,xx på kontoen"

Hele sætningen overføres til dokumentet og xxx,xx skal her være et indtastningsfelt (tror det er det du kalder formularfelter som er beskyttet som formular).

Hvordan ville koden se ud? og hvor skal den indsættes?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. august 2008 - 10:36 #8
Jeg har forsøgt at give dig en hel del hjælp, men noget tyder på, at det er noget andet, du vil, end det, jeg har forstået på din beskrivelse. Hvis det er en regulær formular, du er i gang med, så læs og følg artiklerne, der er refereret til heri:
http://www.word.mvps.org/FAQs/Customization/FillinTheBlanks.htm
Avatar billede corto Nybegynder
07. august 2008 - 00:00 #9
Så er det lykkedes mig at finde koden for indsættelse af checkboxe:

Private Sub CommandButton1_Click()
Dim myStr As String

  If CheckBox1.Value = True Then
    'run code according to the first choice
    myStr = "You selected Option 1"
  End If
  If CheckBox2.Value = True Then
    'run code according to the second choice
    If myStr = "" Then
      myStr = "You selected Option 2"
    Else
      myStr = myStr & " and Option 2"
    End If
  If CheckBox3.Value = True Then
    'run code according to the third choice
    If myStr = "" Then
      myStr = "You selected Option 3"
    Else
      myStr = myStr & " and Option 3"
    End If
  If myStr = "" Then
    'no checkbox selected
    MsgBox "You didn't select anything"
  Else
    MsgBox myStr
  End If
End Sub

Men jeg mangler stadig at finde ud af om det er muligt, at indsætte et indtastningsfelt som beskrevet ovenfor(xxx,xx)

Ved du om det er muligt?