Avatar billede pablopablo Nybegynder
30. juli 2008 - 01:24 Der er 6 kommentarer

URL Re-write

Hejsa...

Jeg har et stort asp.net 2.0 projekt jeg ønsker at smide url-rewriting på...Det eneste jeg ønsker, er blot, at uanset hvilken en side man besøger, så skal det kun være roden af domænet, som vises i url-feltet i browseren. Dvs. fx. www.123.dk.

Jeg har kigget på følgende:

http://www.codeplex.com/urlrewriter/Release/ProjectReleases.aspx?ReleaseId=14713

og

http://urlrewriter.net/

Jeg har afprøvet den sidste, det kompilerer, men der sker umiddelbart ikke noget...nok fordi jeg ikke forstår mig på div. udtrykt man kan angive....

Jeg ved godt at url-rewriting let kan påvirke alt muligt negativt...uden at vide mere om det...har bare læst det et sted...

Håber meget I kan hjælpe mig med den simpleste løsning, som bare virker ;)

Mvh. PabloPablo
Avatar billede keysersoze Guru
30. juli 2008 - 09:58 #1
en url-rewriter vil omskrive til en pæn ud, fx domain.dk/123 i stedet for domain.dk/side.aspx?id=123 - skal du forblive på roden er det frames du skal have fat i.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
30. juli 2008 - 10:02 #2
Hejsa...

Frames, okay...hvordan laves det via asp.net 2.0?

URL re-write er også fint, jeg er sådan set kun interesseret i, at brugeren ikke kender den originale url...og så at det samtidigt er så let at lave som overhovedet muligt...og selvfølgelig helst uden at det påvirker alt muligt andet...
Avatar billede keysersoze Guru
30. juli 2008 - 10:49 #3
frames eller for den sags skyld iframes er ren html - se fx http://www.html.dk/artikler/00047/. Men frames forhindrer ikke brugeren i at højreklikke på frames og se det reele adresse.

Alt efter hvordan det skal håndteres og hvor meget det drejer sig om har .NET nogle lette indbyggede muligheder du kan sætte op i din web.config - se fx http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms972974.aspx, http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2007/02/26/tip-trick-url-rewriting-with-asp-net.aspx samt http://www.simple-talk.com/dotnet/asp.net/a-complete-url-rewriting-solution-for-asp.net-2.0/
Avatar billede pablopablo Nybegynder
30. juli 2008 - 11:19 #4
Hej igen...

Ved godt at jeg søger en meget let løsning, til en reelt meget kompleks opgave.

Men de links du har givet mig er for omfattende og tidskrævende....et af links'ne anbefaler også at bruge det sidst open source projekt som jeg linkede til, i stedet for at kode al muligt selv....

Så hvis du kan hjælpe mig med at bruge den til at re-write således at mine URLs ikke længere viser den originale sti, så er jeg fuldt ud tilfreds!

Jeg er faktisk ret sikker på, at det eneste jeg reelt behøver hjælp til at udtrykket som jeg skal angive i min web.config...

Lige nu står der fx.

<rewriter>
    <rewrite url="^(.*)/(\?.+)?$" to="$1/default.aspx$2?" />
  </rewriter>

Håber meget du kan hjælpe mig med det!
Avatar billede pablopablo Nybegynder
07. august 2008 - 14:18 #5
any body?
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2008 - 10:44 #6
regexp er ikke min helt stærke side - men søg på det og du kan finde nogle gode forklaringer.

resten kan jeg i hvert fald lægge et svar for.