Avatar billede mikmakmuk Nybegynder
29. juli 2008 - 13:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

checkboxværdi som bliver sendt med?

<input type="checkbox" name="bla" id="bla" value="true">en eller anden tekst

Så bruger jeg værdien i en js funktion hvor jeg henter den

document.getElementById('gem').value

Hvorfor får den værdien true hvis den ikke er klikket af?
Avatar billede roenving Novice
29. juli 2008 - 13:43 #1
Den giver vel altid værdien true i js i browseren ?-)
Avatar billede mikmakmuk Nybegynder
29. juli 2008 - 13:49 #2
nope. Hvis jeg skriver value="bla" så får jeg bla
Avatar billede roenving Novice
29. juli 2008 - 14:14 #3
Ja, selvfølgelig, skal du checke om den checket af, tester du på .checked ...
Avatar billede wanze Nybegynder
29. juli 2008 - 19:10 #4
Hvis du skriver:
<input type="checkbox" name="bla" id="bla" value="true">
og dernæst anvender document.getElementById('gem').value, så vil du naturligvis få true, idet value er sat til true.

Dit inputfelt vil dog ikke have et flueben, idet value="true" ikke giver den et flueben. Det kan du også tydeligt se. value er derfor ligegyldig på en checkbox, du skal i stedet bruge checked="true" og checked="false". Disse værdier kan aflæses med:
alert(document.getElementById('gem').checked.
Avatar billede wanze Nybegynder
29. juli 2008 - 19:11 #5
Se bort fra alert( - det var mig selv, der lige undersøgte noget. ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
29. juli 2008 - 19:15 #6
<ole>

wanze >> Undskyld, men det passer ikke, at value på checkboxe er ligegyldig ... tværtimod. Den bruger man ofte i serverdelen af applikationen  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede wanze Nybegynder
29. juli 2008 - 19:27 #7
Hvor vil du mene, der er behov for at bruge det? Jeg har aldrig brugt det før og kan ikke forestille mig, hvor det kunne være praktisk.
Avatar billede olebole Juniormester
29. juli 2008 - 19:37 #8
Nå, det er ellers meget almindeligt  =)

Et enkelt eksempel kunne være en brugers fritidsinteresser. Der kunne man have en række af dem med hver sin checkbox tilknyttet:

<input type="checkbox" name="interesse[]" value="ridning">
<input type="checkbox" name="interesse[]" value="dykning">
<input type="checkbox" name="interesse[]" value="lystfiskeri">

- hvorefter man på serveren har et array med navnet 'interesse' med de checked kontroller som elementer
Avatar billede wanze Nybegynder
29. juli 2008 - 20:16 #9
Ah, ja, det har jeg da i grunden set før. :-)