Avatar billede stig69 Nybegynder
25. juli 2008 - 15:17 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

odd / even klassetildeling i en tabel

Javascript er ikke min stærke side og jeg har lånt nedestående script

Scriptet tildeler hveranden række i en tabel med klasserne hhv. odd og even. Mit problem opstår hvis der eksisterer mere end en tabel på siden: tælleren fortsætter og registrerer ikke en ny tabel.

Hvorledes udvide jeg scriptet, så tælleren begynder forfra ved ny tabel?

window.onload = oddevenrows

function oddevenrows() {
  var tr = document.getElementsByTagName('tr');
  var count = tr.length;
  for (var i=0;i<count;i++) {
    tr[i].className = (i%2) ? 'even' : 'odd';
  }

Mvh

Stig
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2008 - 15:39 #1
Du skal gennemløbe alle tabeller. For hver tabel skal du gennemløbe alle tr:

window.onload = oddevenrows

function oddevenrows() {
  var table = document.getElementsByTagName('table');
  var tableCount = table.length;
  for (var i=0;i<tableCount;i++) {
    var tr = table[i].getElementsByTagName('tr');
    var trCount = tr.length;
    for (var t=0;t<trCount;t++) {
      tr[t].className = (t%2) ? 'even' : 'odd';
    }

/1
Avatar billede w13 Novice
25. juli 2008 - 18:19 #2
Og denne linje:

window.onload = oddevenrows

skal vel lige afsluttes af et semikolon:

window.onload = oddevenrows;
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2008 - 23:18 #3
-- jeg vil abbsolut anbefale, at man afslutter statements i javascript med semikolon, men så længe der er linjeskift er det faktisk ikke nødvendigt !-)
Avatar billede olebole Juniormester
26. juli 2008 - 15:40 #4
<ole>

Til gengæld er det sjældent særlig godt performende at skifte klassenavn på elementer. Mon ikke der er andre muligheder?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
28. juli 2008 - 00:10 #5
Hvis man gør det een gang, når dokumentet initialiseres er skaden dog stærkt begrænset !-)
Avatar billede stig69 Nybegynder
28. juli 2008 - 09:49 #6
Tak for alle jeres svar. Jeg vil teste løsningen i løbet af i dag.

@olebole: Kunne du uddybe dit svar. Jeg er ikke helt med.
Avatar billede w13 Novice
28. juli 2008 - 10:34 #7
Linjen:

tr[i].className = (i%2) ? 'even' : 'odd';

skifter class på dine elementer, og den funktion er vist meget dårligt implementeret i IE.
Avatar billede stig69 Nybegynder
28. juli 2008 - 14:02 #8
det fungerede jo fint. Tak for hjælpen og svar!
Avatar billede olebole Juniormester
28. juli 2008 - 17:56 #9
Hvordan det fungerer lige netop i din sitation er i princippet ligemeget ... der er tale om dårlig kodestil!

Der er ikke tale om et IE fænomen, men en ganske indlysende følgevirkning af CSS' opbygning:

Ændrer man borderStyle, color og fontWeight på et elements style objekt, har det ikke indflydelse for arvehierakiet under det pågældende element.

Ændrer man derimod klassen på elementet, ændres en større eller mindre del af dokumentets arvehieraki - og det kan naturligvis have enorme styling konsekvenser for alle child elementer - og deres child elementer - osv! Ikke sjældent opgiver browseren og genberegner hele dokumentet fra top til bund.

Jo færre ting, der skal overvejes, når man skriver sin kode, jo bedre bliver resultatet - og jo hurtigere får man skrevet noget godt. Derfor handler 'god kodestil' netop om at fjerne mulige faldbruber og huller, som man falder i, hvis man ikke gør sig alle mulige og umulige overvejelser ... for den slags overser man gang på gang!
God kodestil er somregel noget, man begynder at anlægge, når man har kodet et godt stykke tid og blevet dødtræt af at bruge oceaner af dyr spildtid på dumheder  ;o)

Det kan godt være en skidt kode fungerer fint i ét dokument og i én situation. Du risikerer dog, den fungerer ad H...... til i en let ændret situation i overmorgen. Den slags skuffelser og irritationer mindsker man markant med 'god kodestil'  =)
Avatar billede stig69 Nybegynder
03. september 2008 - 10:49 #10
Jeg prøvede at udvide funktionen så tildeling af klasser kun skete på rækker, hvor tabellen havde et bestemt klassenavn, men det fejler for mig. Kan I gennemskue hvorfor?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<style>
.odd, .red {
  background: red;
}
.even, .blue {
  background: blue;
}
th { background:cyan;}
</style>
<script>
window.onload = oddevenrows;

function oddevenrows() {
  var tableElements = document.getElementsByTagName('table');
  if (tableElements.className == 'widthBackground') {
    var tableCount = table.length;
    for (var i=0;i<tableCount;i++) {
      var tr = table[i].getElementsByTagName('tr');
      var trCount = tr.length;
      for (var t=0;t<trCount;t++) {
        tr[t].className = (t%2) ? 'even' : 'odd';
      }
</script>
</head>

<body>
  <table class="widthBackground">
    <tbody>
      <tr><th>Direktionen</th></tr>
      <tr><td>text</td></tr>
    </tbody>
  </table><br /><br /><br />
  <table>
    <tbody>
      <tr><th>Direktionen</th></tr>
      <tr><td>text</td></tr>
    </tbody>
  </table>
</body>

</html>
Avatar billede stig69 Nybegynder
03. september 2008 - 11:29 #11
satans også. Havde lavet en rigtig sjusker - beklager

  var table = document.getElementsByTagName('table');
  if (table.className = 'widthBackground') {
Avatar billede stig69 Nybegynder
03. september 2008 - 11:31 #12
Og det virkede så hellere ikke. Kan ikke genkende klassen
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2008 - 13:28 #13
table er et array indeholdende tables - du skal derfor checke className på hvert element i arrayet.
Equals operatoren i javascript er ==, som du rigtigt nok bruger i 10:49:25, men ikke i 11:29:58.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<style>
.odd, .red {
    background: red;
}
.even, .blue {
    background: blue;
}
th { background:cyan;}
</style>
<script>
window.onload = oddevenrows;

function oddevenrows() {
    var table = document.getElementsByTagName('table');
    var tableCount = table.length;
    for (var i=0;i<tableCount;i++) {
        if (table[i].className == 'widthBackground') {
            var tr = table[i].getElementsByTagName('tr');
            var trCount = tr.length;
            for (var t=0;t<trCount;t++) {
                tr[t].className = (t%2) ? 'even' : 'odd';
            }
</script>
</head>

<body>
    <table class="widthBackground">
        <tbody>
            <tr><th>Direktionen</th></tr>
            <tr><td>text</td></tr>
        </tbody>
    </table><br /><br /><br />
    <table>
        <tbody>
            <tr><th>Direktionen</th></tr>
            <tr><td>text</td></tr>
        </tbody>
    </table>
</body>

</html>
Avatar billede stig69 Nybegynder
03. september 2008 - 13:43 #14
hvis du er hurtig kan du score 60 point: http://www.eksperten.dk/spm/844047
Avatar billede stig69 Nybegynder
03. september 2008 - 14:09 #15
kvadratrodenaf1--> Du må meget gerne svare på det andet spørgsmål

Og tusinde tak for hjælpen.