Avatar billede meltinis Nybegynder
24. juli 2008 - 15:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hente data fra en klasse bundet til GridView med ObjectDataSource

Jeg har en Person-klasse som jeg bruger til at hente data ind i et GridView via ObjectDataSource.

Hvordan får jeg fat i data fra den valgte Personklasse? Jeg antager at det skal ske gennem OnSelectedIndexChanged... eller hvad?

Rent praktisk skal jeg have 'flyttet' eller kopieret den valgte person over i en anden liste. (For at forklare lidt så skal jeg have flyttet personen over i en anden liste for at gemme de valgte personer da listen som der vælges fra henter data ud fra et selected index i et treeview - alene af sorteringsmæssige grunde. Hvis der ændres index i treeview vises andre personer i listen hvorfra der vælges - og ved brug af fx. checkbox forsvinder de valg der er foretaget)

(Det skal siges at jeg kun har arbejdet med .NET i nogle måneder - så bær lidt over med mig)
Avatar billede meltinis Nybegynder
24. juli 2008 - 15:31 #1
Jeg har nu lavet det med en listbox som får data fra GridView - det er ikke den mest elegante løsning synes jeg, men det virker. Dog har jeg måtte tilføje en celle i GridView med BrugerID som jeg efterfølgende skjuler i CodeBehind... heller ikke så elegant. Andre idéer?
Avatar billede montago Praktikant
24. juli 2008 - 18:55 #2
når man er i designview på din aspx side... kan man tilføje edit-kolonnen hvori "Select" er een af dem.

når man trykker på dette link på en linie - aktiveres eventet SelectedIndexChanged

og så hvidt jeg husker, sendes hele ROW'en med i eventargs, og formegentlig også DataContext...

om ikke andet, kan man dot'e sig igennem e.Row.Cells[] osv, og hente værdierne ud... eller fange objectet via DataContext.
Avatar billede meltinis Nybegynder
25. juli 2008 - 10:09 #3
Det er tæt på den måde jeg har brugt nu.
Jeg har lige nu brugt referencen til selve GridView, og derved kun benyttet eventen til at finde ud af hvornår bruger har foretaget et valg. Det jeg helst ville var at benytte mig at objektet da det jo er et objektorienteret programmeringssprog, men det er måske ikke muligt her. (Jeg har kodet meget JAVA hvor man jo vil gøre ALT for at arbejde med objekterne frem for enkelte data)
Avatar billede montago Praktikant
25. juli 2008 - 10:57 #4
Nu har jeg selv kun arbejdet intensivt med Gridview i et par måneder nu... men i de fleste events, er man nød til at lave en masse ben-arbejde selv...

som regel finder jeg linien, og derved nogle ID's som bruges til at finde objektet jeg vil manipulere....

om det kan gøres smartere/nemmere ved jeg ikke :-(

det hele afhænger også lidt af hvor godt man har 'bindet' objekt og gridview sammen !!
Avatar billede meltinis Nybegynder
25. juli 2008 - 11:31 #5
:) Det er det samme jeg er nået frem til... smid et svar - du fortjener nogle point for at komme med en brugbar løsning, omend ikke den jeg helt søgte :)
Avatar billede montago Praktikant
25. juli 2008 - 17:31 #6
:-/

okay da
Avatar billede meltinis Nybegynder
26. juli 2008 - 11:17 #7
Tak for det :)