Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 13:55 Der er 31 kommentarer

Firefox fanger popup window

Hello

I callback på en webservice vil jeg åbne et popup window. Det virker fint i IE, men popup window'et bliver fanget af FireFox popup blocker.

Er der nogen som ved hvordan man undgå at FireFox popupblocker fanger vinduet?

Thanks!
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 14:00 #1
Hvis man kunne snyde popupblockeren, ville der jo ikke være nogen idé i at have en popupblocker.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 14:16 #2
smid popupen inden i html-siden i stedet, dette med at smide vinduer op i hovet på folk som de ikke har bedt om er ikke pænt.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 14:47 #3
<ole>

Tingene fungerer helt, som de skal. Det er der ingen grund til at ændre på  ;o)

Det kan så diskuteres, om en popup, der ligger som et lag i siden, øger høflighedsniveauet væsentligt i forhold til en, der åbner som et nyt vindue. Personligt skal jeg have luppen frem for at finde forskellen  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 15:01 #4
Brugeren ber selv om popup'en. Før den åbner skal jeg dog lige smide lidt data i db via ajax, og på dette ajax callback vil jeg så åbne popup vinduet.

Popup vinduet åbner, som sagt, fint i IE men IKKE i FireFox, så det jeg søger er en måde til at få det til også at virke i FireFox.

Det virker som om at FireFox kun vil åbne popup vinduet når den bliver triggeret via et click og det er et callback jo ikke.
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 15:04 #5
Kan du ikke åbne et blankt popupvindue (evt. med teksten "Vent venligst") ved onclick og så lade dit callback ændre vinduets adresse?
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 15:08 #6
Nej, brugeren beder ikke selv om popup'en - det gør scriptet. Derfor bør den blokkes  ;o)

Det lyder for mig, somom du har pillet ved IE's popup blokker. Den burde da også blokke den slags
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 15:12 #7
jeg ville da som bruger også hellere have den slags på selve siden, altså med en div med w13s forslag om 'Vent venligst' og når den så er færdig så kommer resultatet fra ajax frem i dette vindue.

I en intern applikation gemme jeg data via ajax og af forskellige årsager skal jeg blive på samme side som min halvlange form. Så ved submit skjuler jeg formen, viser en 'vent venligst', hvis tingene går godt skriver jeg det sammen med en knap så brugerne kan trykke videre (kombineret med en nedtælling som sender brugeren automatisk videre efter 8 sek). Hvis der er fejl får siden det at vide får serveren og scriptet går tilbage til formen for forklarer om de forskellige fejl. Det virker ganske godt.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 15:35 #8
Det er helt klart måden at gøre det på  =)
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 16:03 #9
daleif- jeg laver også modalpopups på den måde du beskriver, det tror jeg alle i dag gør! Men nu er det SLET IKKE det jeg spørger om! :)

Jeg spørger kort og godt om et old school popup, og en js metode til at undgå FireFox popup blocker.

Jeg prøver igen :)
Det virker som om at FireFox KUN vil åbne popup vinduet når den bliver triggeret via et click og det er et ajax callback jo ikke. Derfor har jeg prøvet at bruge js funktion .click på en skjult button, men den fns virker tilsyneladende heller ikke i firefox.

NB: Der findes idag stadig websites hvor old shcool popups er nyttelige og ikke bruges til porn adds!
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 16:17 #10
Kan du komme me eksempler på situationer hvor 'old school popups' er nyttige?
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 16:27 #11
teleskop>> Nej, du kan ikke snyde browseren. De har lavet det for at undgå popups og det er også sådan det virker. =)
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 16:27 #12
Og som Olebole siger, burde IE også brokke sig, hvis man ikke har ændret popupindstillinger.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 16:35 #13
Hvis jeg endelig fandt en måde at komme udenom IE/FF's blokker, ville jeg af frygt for at møde metoden brugt på andre sites undlade selv at bruge den. Set i det lys ville jeg jo være komplet idiot, hvis jeg offentliggjorde den i et offentligt forum som Eksperten  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2008 - 16:39 #14
Hvis du har brug for popup'en - og brugeren foretager request'en med et klik - kan du jo bare åbne popup'en på dét klik. Det gør næppe den store forskel, og du overholder de uskrevne regler for popups  =)
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 16:46 #15
daleif: Tjek: Imeem, Purevolumen, LastFM - der er masser af sites som bruger old school popups til en music player.

w13: det handler ikke om at snyde browseren, og som jeg også skriver tidligere kan du sagtens åbne popups uden at de går i blockeren på både IE og FireFox.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 17:01 #16
nu er jeg ikke bruger af nogen af disse sites, men ville da gerne have et link direkte til en side hvor der kommer sådan et popup.

De steder jeg har set popups blive brugt har det altid været i forbindelse med en eller anden brugerdrevet aktivitet, onclick eller f.eks. onchange
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 17:10 #17
teleskop>> Jo, du prøver at udløse det med en snyde-onclick, men browserne har taget højde for det hele, så der er desværre intet at gøre.

De kan sagtens åbnes uden at blive fanget af blockeren, men kun ved handlinger såsom en reel onclick.
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 17:25 #18
daleif: klik dig bare lidt rundt på de sites :)

w13: præcis, men lur mig om det andet ikke også kan lade sig gøre :)

Jeg lukker dog!
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 17:32 #19
nu har jeg tøffet lidt rundt på lastfm har ikke set nogen popups ej heller noget som FF siger at den har blokeret. Kom forbi et link som åbnede i det nyt vindue, men det er jo ikke det samme som en popup.
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 17:37 #20
http://www.purevolume.com/Phonecallsfromhome og tryk på linket "Open player in a new window" :0)
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 17:43 #21
Hvis det kunne lade sig gøre, ville det jo være et alvorligt sikkerhedsbrud, som fuldstændig overflødiggjorde blockeren. =)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 17:49 #22
teleskop>> den kan jeg slet ikke se. Desuden er 'tryk' jo en bruger aktiveret aktivitet.
Avatar billede teleskop Nybegynder
24. juli 2008 - 17:55 #23
Jeg tror vi misforstå hinanden KONSTANT.

Præsic tryk er en bruger aktivitet som vil gå udenom popup blockere.

Tror ikke vi kommer så meget videre.
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 17:58 #24
Daleif>> "Kan du komme me eksempler på situationer hvor 'old school popups' er nyttige?" <- Du nævner ikke aktiveret aktivitet, så det er vel der, den ligger begravet.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 18:03 #25
w13>> hvad forstår du med aktiveret aktivitet i denne forbindelse?
Avatar billede w13 Novice
24. juli 2008 - 18:05 #26
Går ud fra, du stadig mener onclick?
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2008 - 23:47 #27
tja, en brugerdrevet event, onclick, onchange, onfocus ...
Avatar billede w13 Novice
25. juli 2008 - 08:48 #28
Jep. =) Jeg mener bare, du nævnte ikke det i dit citat, så det er nok der, misforståelsen opstod, da teleskop prøvede at finde en oldschool popup.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2008 - 10:09 #29
sikkert, som jeg forstår old school popups så er det et javascript genereret vindue som kommer frem uden at man som bruger har gjort andet for at udlæse den end at gå ind på siden.
Avatar billede w13 Novice
25. juli 2008 - 10:16 #30
Ditto.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2008 - 11:33 #31
lavede lige en test, korrekt at man ikke kan lave nyt vindue efter man har kørt sit AJAX, men i FF virker det fint hvis man åbner vinduet før man sender og så skriver til dette vindue.