Avatar billede webmus Nybegynder
23. juli 2008 - 20:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk beskæring af streng i celle

Hej alle eksperter:)

Tænkte på om det ikke var muligt at få javascript til automatisk at beskære en tekst så den passer ind i en celle der hele tiden resizer efter vinduesstørrelsen? - Gerne efterfulgt af "..." når der ikke er plads til hele teksten.

Fx.

<html>
<table width="10%">
  <tr>
    <td>Dette er en titel der skal beskæres så den passer til celle-størrelsen</td>
  </tr>
</table>
</html>

Normalt bruger jeg bare php-funktionen substr() men eftersom php er serverside-scripting, kan jeg jo kun fastlå et vis antal tegn :(

Smider 60 point i puljen til bedste svar :)

// Webmus
Avatar billede olebole Juniormester
23. juli 2008 - 21:17 #1
<ole>

Prøv f.eks:

<table width="10%">
  <tr>
    <td><div style="height:1.2em;overflow:hidden">Dette er en titel der skal beskæres så den passer til celle-størrelsen</div></td>
  </tr>
</table>

/mvh
</bole>
Avatar billede webmus Nybegynder
23. juli 2008 - 22:33 #2
olebole:

Super! Kunne godt bruges men er stadig ikke 100% hvad jeg leder efter:(
Det er fordi jeg skal bruge det i en kalender hvor der skal stå en lille titel, hvis vinduet er småt er det ik helt nok at den bar skærer et helt ord væk hvis det nu er fordi der bar mangler et bogstav fx.
Ville også være kanon hvis der kunne komme "..." efter hvis hele titlen ik kunne være der.
Andre foreslag eller ?..
Avatar billede webmus Nybegynder
23. juli 2008 - 22:35 #3
Ved ik om jeg fik forklaret det ordentligt, men den skal helst beskære bogstaver og ikke hele ord..
Avatar billede olebole Juniormester
23. juli 2008 - 23:10 #4
Hvis ikke det skal blive _meget_ bøvlet, må du angive en bredde på cellen i pixels
Avatar billede webmus Nybegynder
23. juli 2008 - 23:44 #5
:S damnit.. Bare fordi jeg indtil videre har gjort alt hva jeg kunne for at holde siden skalerbar.
Må bare nøjes med enten dit tidligere forslag eller php's substr() så..
Avatar billede olebole Juniormester
23. juli 2008 - 23:51 #6
Det er ikke nødvendigvis en fordel, at alt skalerer. Det kommer anpå designet - og det må tage højde for teknologiens muligheder og mangler  =)
Avatar billede webmus Nybegynder
23. juli 2008 - 23:57 #7
Det er selvfølgelig rigtigt nok 8-)
Avatar billede webmus Nybegynder
20. januar 2012 - 16:48 #8
@olebole Vi fik vidst aldrig lukket denne. Smid et svar, du hjalp da med forståelsen og lagde nogle løsninger på bordet :)
Avatar billede webmus Nybegynder
26. december 2012 - 23:11 #9
Lukker tråden her.
For andre der måske står med samme problem, kan følgende CSS-kode måske løse det:
<div style='overflow:hidden; white-space:nowrap; text-overflow:ellipsis; width:100px;'>Lang tekst som skal beskæres automatisk, her</div>

Som olebole rigtigt nok påpegede, skal der dog angives en width for at det virker.