Avatar billede koontz2 Nybegynder
22. juli 2008 - 11:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

server anvender ikke Index

Hej

Jeg skal i den nærmeste fremtid til at oprette en database hvor den en tabel kommer til at indeholde ca 45 mill records.
Jeg har nu oprettet en test tabel med 40mill + records .
På denne tabel har jeg oprettet to index.
1 på et autonum felt.
2 på et søge felt.

Når jeg laver en forspørgsel med et kriterie på søge feltet anvender sql serveren ikke mit 2. index.
Hvorfor gør den ikke det.
Der er over 1 min i forskel hvis den anvende det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2008 - 11:23 #1
Hvordan ser din SQL-sætning ud?
Avatar billede koontz2 Nybegynder
22. juli 2008 - 11:32 #2
denne køre under 1 sek
select sum(subtotal) FROM [AdventureWorks].[dbo].[test]with(Index=IX_test)  where fkeyid=8882

denne tager 1,20 min

select sum(subtotal) FROM [AdventureWorks].[dbo].[test]  where fkeyid=8882
Avatar billede teepee Nybegynder
22. juli 2008 - 11:40 #3
er der statistikker på indexet? Hvis ikke vil serveren nok ikke engang prøve sig med det index.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. juli 2008 - 11:42 #4
Er du sikker på at du har lavet 2 index, og ikke 1 index med 2 kolonner? Hvis det er tilfældet, kan du ikke bruge indexet på søgefeltet, uden også at specificere autonum feltet.
Avatar billede koontz2 Nybegynder
22. juli 2008 - 11:57 #5
Jeg har lavet to index og begge har kun et felt.

CREATE NONCLUSTERED INDEX [IX_test] ON [dbo].[test]
(
    [FKEYId] ASC
)WITH (PAD_INDEX  = OFF, STATISTICS_NORECOMPUTE  = OFF, SORT_IN_TEMPDB = OFF, IGNORE_DUP_KEY = OFF, DROP_EXISTING = OFF, ONLINE = OFF, ALLOW_ROW_LOCKS  = ON, ALLOW_PAGE_LOCKS  = ON) ON [PRIMARY]

ALTER TABLE [dbo].[test] ADD  CONSTRAINT [PK_test] PRIMARY KEY CLUSTERED
(
    [RowId] ASC
)WITH (PAD_INDEX  = OFF, STATISTICS_NORECOMPUTE  = OFF, SORT_IN_TEMPDB = OFF, IGNORE_DUP_KEY = OFF, ONLINE = OFF, ALLOW_ROW_LOCKS  = ON, ALLOW_PAGE_LOCKS  = ON) ON [PRIMARY]
Avatar billede koontz2 Nybegynder
22. juli 2008 - 11:59 #6
--> teepee jeg er ikke sikker på jeg ved hvad du menere.
Avatar billede teepee Nybegynder
22. juli 2008 - 12:35 #7
indsatte du rækker efter at du har oprettet indexet?
Sikkert nok, prøv at analysere tabellen
Avatar billede koontz2 Nybegynder
22. juli 2008 - 13:23 #8
ja rækker er indsatte efter jeg har oprettet indexet..
Analyser tabellen?
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
22. juli 2008 - 18:33 #9
Ved du ca. hvor mange rækker der matcher fkeyid'et 8882?

Da din sum-udregning beregner summen på en anden kolonne (subtotal), som ikke findes i dit index, så skal den for hver række i dit fkeyid-index lave et lookup i det clustered index, og det kan være derfor den vælger at lave et scan, hvis den vurderer at antal rækker med fkeyid 8882 er forholdsvist stort. Hvis du i stedet laver dit nonclustered index sådan her, så slipper du for lookup'et i dit clustered index, men det vil gøre index'et en smule større:

create nonclustered index IX_test on test (fkeyid) include (subtotal)

Dette virker dog vist kun på sql 2005 så vidt jeg husker.
Avatar billede teepee Nybegynder
23. juli 2008 - 08:15 #10
koontz2 => statistikkerne er vigtige. Læs mere here om hvordan du opdaterer dem. Der kommer en lille reklame først, men der heldigvis et link til at skippe reklamen....
http://searchsqlserver.techtarget.com/tip/0,289483,sid87_gci1278729,00.html#
Avatar billede gnoname Praktikant
23. juli 2008 - 10:47 #11
Der er jo nok ikke noget i vejen med indekset: Det virker jo, når man tvinger optimizeren til at benytte det med et optimizer hint.

Et skud: Benytter optimizeren heller ikke indekset hvis du laver en subquery:

SELECT sum(subtotal)
FROM (
  SELECT subtotal
  FROM  [AdventureWorks].[dbo].[test]
  WHERE  fkeyid=8882)

På den anden side; hvis det virker, gør det så noget at du må give optimizeren et hint?
Avatar billede koontz2 Nybegynder
24. juli 2008 - 08:42 #12
-->gnoname den anvender heller ikke indexet når jeg køre din query med subquery.
Nej du har ret det gør da ingen ting at hinte optimizeren men jeg var bare lidt rystet over at den ikke anvendte et
index der så tydelig  kunne optimere queryen.

-->sjang du har sikkert ret i at det er fordi der er relativt mange rækker med 8882 ca 120000
At oprette et index med subtotal løser ikke mit problem da det kun var til min test, men det var jo ikke nemt at vide.

-->teepee Jeg har opdateret statistikkerne og udtrækket køre nu perfekt uden hint til indexet.

Tak for hjælpen til alle.

Jeg vil dele point mellem teepee og sjang hvis det er ok.
Begrundelsen er at sjang næsten helt sikkert har givet årsagen og teepee løsningen, håber det er ok.
smide i et svar ?
Avatar billede teepee Nybegynder
24. juli 2008 - 08:48 #13
Velbekommen...
Avatar billede koontz2 Nybegynder
24. juli 2008 - 10:15 #14
hmm troede man kunne dele points...sjang opretter en til dig