Avatar billede zikvar Nybegynder
21. juli 2008 - 14:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

iostream (begynderhjælp)

Jeg er lige startet på c++.

Jeg bruger Visual c++ til at compile, men når jeg prøver at compile følgende program:

#include <iostream.h>
void main(void)
{
    Cout << "programmering i c++!";
}

Så for følgende:
1>------ Build started: Project: Fknight, Configuration: Debug Win32 ------
1>Compiling...
1>Program1.cpp
1>.\Program1.cpp(1) : fatal error C1083: Cannot open include file: 'isostream.h': No such file or directory
1>Build log was saved at "file://c:\Documents and Settings\Finn\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\Fknight\Fknight\Debug\BuildLog.htm"
1>Fknight - 1 error(s), 0 warning(s)
========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ==========

Nogen der kan fortælle hvad der er galt ? ..
Avatar billede jih Nybegynder
21. juli 2008 - 14:43 #1
"Cannot open include file: 'isostream.h':" ?

hvilken del er skrevet af, og hvilken del er kopieret?

har du skrevet #include <iostream.h> (eller) #include <isostream.h> ?

ellers er main en int..
prøv med denne:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
  cout << "programmering i c++!";
  return (0);
}
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. juli 2008 - 14:43 #2
Prøv med:

#include <iostream>

int main()
{
  std::cout << "programmering i c++!" << std::endl;
}

Det er korrekt C++
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. juli 2008 - 14:44 #3
jih var 5 sekunder hurtigere :-(
Avatar billede zikvar Nybegynder
21. juli 2008 - 15:01 #4
til Jih..

Jeg har prøvet at skrive din kildekode ind, men jeg kan stadig ikke afvikle mit program. istedet står der nu:

'prøve.exe': Loaded 'C:\Documents and Settings\Finn\My Documents\Visual Studio 2005\Projects\prøve\debug\prøve.exe', Binary was not built with debug information.
'prøve.exe': Loaded 'C:\WINDOWS\system32\ntdll.dll', No symbols loaded.
'prøve.exe': Loaded 'C:\WINDOWS\system32\kernel32.dll', No symbols loaded.
The program '[2184] prøve.exe: Native' has exited with code 0 (0x0).

og jeg for en besked hvor der står at debugging information for prøve.exe ikke kan blive fundet..

Men det er bare underligt. For jeg skrev ordret af fra hæftet for at være sikker på at programmet ville virke.. og jeg skrev #include <iostream.h>
Avatar billede jih Nybegynder
21. juli 2008 - 15:06 #5
det kan være at min hukommelse er lidt slem, men jeg kan huske det som om at hvis du skal include med ".h", skal det være #include "iostream.h" ..

ellers har jeg altid brugt #include <iostream>..

jeg kan ikke helt forstå de fejl du har fået, siden der er fejl i dine system-dll filer(??).. har aldrig set sådan nogle fejl før..

mit første program så vel noget sådan her ud:

#include <iostream>
#include <cstdlib>
using namespace std;

int main() {
  cout << "Hello World!" << endl;
  system("pause");
  return 0;
}

prøv med det.. hvis du bliver ved med at få fejl, ved jeg ikke hvad du skal stille op med det, og bliver nødt til at bakke ud fra det her.. =/
Avatar billede jih Nybegynder
21. juli 2008 - 15:13 #6
googlede lidt på dine fejl, og kom på det her:

http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=1132371&SiteID=1

prøv at rode rundt med det de siger - det ser ud til at de har fået løst det samme problem (værre problem, men samme princip).. :-)
Avatar billede zikvar Nybegynder
21. juli 2008 - 15:17 #7
Takker. Så vil jeg lukke spørgsmålet :) Men nu ved jeg da at jeg har skrevet kildekoden rigtigt.

bare skriv et svar så for du pointene
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. juli 2008 - 15:23 #8
Hvis "hæftet" skriver iostream.h og "void main" så smid det ud, inden du spilder mere af din tid.
Avatar billede jih Nybegynder
21. juli 2008 - 15:27 #9
100% enig med bertelbrander..
Avatar billede zikvar Nybegynder
21. juli 2008 - 15:27 #10
Jamen så gider jeg da ikke spilde mere tid på det hæfte. Er der en bog du kan anbefale så ?
Avatar billede jih Nybegynder
21. juli 2008 - 15:39 #11
det kommer så an på hvad du har tænkt dig at arbejde imod.. jeg startede med Michael Dawsons "Beginning C++ Game Programming", og kunne rigtig godt lide den - men der er jeg målrettet mod spil..

den lærer dig godt nok alt det basiske, men giver det et "spil-twist".. fx bliver det gamle "Hello World!" til "Game Over!" :-)

jeg har lært meget af den, og den er meget ligetil og let at forstå (forudset at du forstår engelsk selvfølgelig)..

http://www.course.com/catalog/product.cfm?isbn=1-59200-205-6

ellers ville jeg nok gå i gang med Sams bøger..
http://safari.samspublishing.com/0672322242

ellers kan jeg specielt godt lide alle O'reilly bøgerne.. de har en humoristisk sans oveni det hele..
http://oreilly.com/pub/topic/cprog

men det er jo alt forskelligt fra person til person, hvad man kan lide.. :-)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. juli 2008 - 16:29 #12
Jeg, i al beskedenhed, skrev en lille begynder guide på dansk:
http://damb.dk/tutorial.pdf

Ellers er denne meget rost:
http://www.acceleratedcpp.com/