Avatar billede mihl Nybegynder
19. juli 2008 - 23:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Antal Hverdage

Jeg har brug for at vide hvor mange hverdage der er imellem to datoer...

Eks. mellem 05-11-2008 og 03-12-2008

Og kun hverdage... Man skal kunne tage højde for helligdage... Nogen ideer?
Avatar billede ebea Ekspert
20. juli 2008 - 00:01 #1
I Excel ser formlen sådan ud.    =ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1;B1)
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. juli 2008 - 00:28 #2
nope, den virker ikke i excel, den tager ikke højde for helligdage

for at kunne det (både i vb og i excel) skal du have en liste med helligdage som ikke skal medregnes
Avatar billede ebea Ekspert
20. juli 2008 - 00:36 #3
cool_m_f  -  Så må der være noget i vejen med din formel. Hvis du f.eks. indtaster idag (20-07-2008 i celle A1) og (30-07-2008 i celle A2) så får du resultatet 8 i A3. Og det er mig bekendt antallet af arbejdsdage, regnet med 5 arbejdsdage om ugen. Så hvordan du kan få andet, ved jeg ikke.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. juli 2008 - 00:44 #4
@ ebea:
og hvis du taster 22-12-2008 i A1  og 31-12-2008 i B1 får du også 8 dage, men du holder måske ikke jul??????

som sagt, den tager ikke højde for helligdage
Avatar billede ebea Ekspert
20. juli 2008 - 01:10 #5
Sorry! Nej jeg har ikke tid til at holde Jul. Jeg glemte helligdage. I så tilfælde skulle formlen hedde:    =ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1;B1;C1:D1) hvor du har helligdage i C1 og D1.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. juli 2008 - 01:49 #6
og hvordan får du lavet en formel i excel om til vb?
Avatar billede ebea Ekspert
20. juli 2008 - 01:50 #7
Jeg er ikke selv befaren ud i Visual Basic, men har fundet en kodestump, som skulle kunne lave tricket i VB.

Public Function WorkingDays2(StartDate As Date, EndDate As Date) As Integer
'....................................................................
' Name:     WorkingDays2
' Inputs:     StartDate As Date
'     EndDate As Date
' Returns: Integer
' Comment: Accepts two dates and returns the number of weekdays between them
' Note that this function has been modified to account for holidays. It requires a table
' named tblHolidays with a field named HolidayDate.
'....................................................................
On Error GoTo Err_WorkingDays2

Dim intCount As Integer
Dim rst As DAO.Recordset
Dim DB As DAO.Database

Set DB = CurrentDb
Set rst = DB.OpenRecordset("SELECT [HolidayDate] FROM tblHolidays", dbOpenSnapshot)

'StartDate = StartDate + 1
'To count StartDate as the 1st day comment out the line above

intCount = 0

Do While StartDate <= EndDate

rst.FindFirst "[HolidayDate] = #" & StartDate & "#"
If Weekday(StartDate) <> vbSunday And Weekday(StartDate) <> vbSaturday Then
If rst.NoMatch Then intCount = intCount + 1
End If

StartDate = StartDate + 1

Loop

WorkingDays2 = intCount

Exit_WorkingDays2:
Exit Function

Err_WorkingDays2:
Select Case Err

Case Else
MsgBox Err.Description
Resume Exit_WorkingDays2
End Select

End Function

'*********** Code End **************
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
20. juli 2008 - 03:18 #8
strikkede lige dette her sammen, kunne godt laves smartere, men det er blevet for sent

'************************************************************************
start = #22-dec-2008#
slut = #31-dec-2008#
Dim h(11)              ' et array med helligdage
h(0) = #01-jan-2008#
h(1) = #20-mar-2008#
h(2) = #21-mar-2008#
h(3) = #23-mar-2008#
h(4) = #24-mar-2008#
h(5) = #18-apr-2008#
h(6) = #01-may-2008#
h(7) = #11-may-2008#
h(8) = #12-may-2008#
h(9) = #05-jun-2008#
h(10) = #25-dec-2008#
h(11) = #26-dec-2008#

antal = 0
intDays = DateDiff("d", start, slut)  ' antal dage der skal kontrolleres

For a = 0 To intdays  'vi kontrollerer hver dag
dato = DateAdd("d" , a , start)
If Weekday(dato) <> 1 And Weekday(dato) <> 7 Then  ' er det ikke en lørdag eller søndag
hdag = "nej"
For i = 0 To UBound(h)  ' så checker vi om det er en helligdag
If h(i) = dato Then
hdag="ja"
Exit For
End If
Next

If hdag <> "ja" Then antal=antal+1 'hvis ikke så er det en arbejdsdag
End If
Next

WScript.Echo intDays+1 ' antal dage mellem start og slut
WScript.Echo antal    ' antal arbejdsdage
'*************************************************************************

forhåbentlig uden fejl, men check lige
Avatar billede kjulius Novice
20. juli 2008 - 12:35 #9
Det med at finde de skæve helligdage (Lørdag/Søndag er jo ikke noget problem), er blevet behandlet flere gange her på Eksperten.dk. For bare at henvise til et par stykker:

Du bør kunne  bruge de funktioner, som macho (og for den sags skyld, excelent) offentliggjorde i spørgsmålet:

http://www.eksperten.dk/spm/685233

Du skal så bare loope dine datoer igennem, og teste, om den enkelte dato i dit interval er en weekend/helligdag (og tælle dem, der ikke er).

Siden http://www.vgnet.dk/excel-vba/datotid.htm indeholder også en del funktioner til beregninger ifbm. datoer.

Endelig er der en artikel, der beskriver hvordan man laver en UDF (User Defined Function) i MS SQL til at finde de skæve helligdage (hvis du engang skulle ønske at lægge beregningen ned på dabaseniveau, og iøvrigt arbejder på en MS SQL server).
Det koster dig 5 point at se artiklen, men den er rigeligt "pengene" værd.

http://www.eksperten.dk/artikler/107
Avatar billede mihl Nybegynder
09. september 2008 - 21:28 #10
cool_m_f smid et svar.
Avatar billede mihl Nybegynder
14. januar 2009 - 12:12 #11
cool_m_f ville åbenbart ikke have point... Så tager jeg dem da bare selv...