Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 14:04 Der er 18 kommentarer

Konfigurering af MySQL

Jeg er ved trin 1 i min installation af Joomla. Støder nu på næste problem. Min unsername og password vil den ikke acceptere.

Hvad indtaster man normalt i disse felter da?:

Host Name
  This is usually 'localhost'
MySQL User Name
  Either something as 'root' or a username given by the hoster
MySQL Password
  For site security using a password for the mysql account is mandatory
MySQL Database Name
  Some hosts allow only a certain DB name per site. Use table prefix in this case for distinct Joomla! sites.
MySQL Table Prefix
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2008 - 14:07 #1
Ja, kom med lidt flere oplysninger ?

Er det din egen server eller bliver du hosted ?
Og bliver du hosted hos hvem ?

Er du sikker på at du bruger de korrekte oplysninger også Hostname ?
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 14:29 #2
jeg er hostet hos Danhost. Hvad vil du foreslå, at jeg skal skrive i Hostname - opsætningen foreslår "localhost"
Avatar billede pidgeot Nybegynder
18. juli 2008 - 14:33 #3
For nu lige at citere danhost's faq:

Hvilken MySQL server skal jeg oprette forbindelse til?
Du skal altid oprette forbindelse til mysql.ditdomæne.dk du må aldrig benytte localhost som database server.

Læs evt. resten her: http://danhost.dk/index.php?id=53

Grunden til at opsætningen foreslår localhost, er at det er det langt de fleste kører med (om det er godt eller skidt, kan man altid diskutere).
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 14:40 #4
Tak for tippet, men det virker stadig ikke, når jeg indtaster mit domænenavn ( mysql.ditdomæne.dk )
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2008 - 14:44 #5
Citat fra ovenstående side:
Hvis du benytter localhost som database server vil dette ikke virke, du skal bruge mysql.ditdomæne.dk som mysql server.

Når du har oprettet en MySQL database skal du også oprette en MySQL bruger og derefter skal MySQL brugeren ha' adgang til databasen.

Du opretter en MySQL bruger ved gå ind i MySQL Databases i kontrolpanelet, så skal du udfylde felterne ved "Create MySQL user", tryk derefter på "Create MySQL user".

Når MySQL brugeren er oprettet skal brugeren ha' adgang til databasen, det gøres nederst på MySQL Databases siden, ved "Grant permissions on a MySQL database to a MySQL user".

I det første felt vælger du den MySQL bruger du lige har oprettet, i feltet nedenunder skal du vælge den database som brugeren skal ha' adgang til.

Du kan også vælge præcis hvad MySQL brugeren skal ha' adgang til i databasen, i de fleste tilfælde skal du bare lade fluebenet være sat i "ALL".

Tryk på "Grant permissions", og så kan du oprette forbindelse til databasen via din PHP/Perl/Asp side.
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 14:49 #6
Det var det første jeg gjorde. Jeg har oprettet en user og givet adgang til ALL. Jeg indtaster også denne user i installationen. Så det er heller ikke problemet.
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2008 - 15:02 #7
Hvad er den præcise fejl du får ?
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 20:28 #8
"The password and username providede are incorrect."

Jeg har nu prøvet at oprette endnu en user til databasen. Får samme besked.

Jeg undrer mig lidt over dette indtastningsfelt, men ved ikke om det har noget med det at gøre: "MySQL Table Prefix" - der er så forudindtastet : jos_
Avatar billede bruna Nybegynder
20. juli 2008 - 10:58 #9
Nogen hjælp????
Kan det være fordi, at jeg har købt et domænenavn med Ø? Altså ved localhost skriver jeg (eksempel) mysql.xxxxxøssss.dk
Avatar billede leif Seniormester
20. juli 2008 - 11:17 #10
Prøv med IDN navnet i stedet for

Altså det oversatte navn som fx. for øl.dk er xn--l-4ga.dk
Avatar billede leif Seniormester
20. juli 2008 - 11:33 #11
Tableprefix betyder bare at alle tabeller som Joomla opretter starter med jos_

Det kan man ændre hvis man vil have flere Joomla installationer liggende i samme Database

Fx. har jeg et system som ligger flere gange i samme database, men med forskellige Prefix så den ene hedder firma1_ og den anden hedder firma2_
Avatar billede bruna Nybegynder
20. juli 2008 - 11:52 #12
Jeg har prøvet med idn for ø'et i sørensen, som er en del af domænenavnet xn--srensen-q1a.dk

Ak ak ak, det virker stadig ikke.... "The password and username provided are incorrect."

Ang. tableprefix har jeg blot ladet den stå til jos_ (som opsætningen foreslår)
Avatar billede leif Seniormester
20. juli 2008 - 12:16 #13
Er dit domæne sørensen.dk ?

Enten bruger du en forkert host, brugernavn og password, hvis du mener du bruger det rigtige må du tage kontakt til danhost
Avatar billede bruna Nybegynder
20. juli 2008 - 12:43 #14
Ja men med et fornavn på, som jeg har sat foran idn-navnet.

Ja, jeg håber, de vil svare. De supporterer normalt ikke Joomla.
Avatar billede leif Seniormester
20. juli 2008 - 13:43 #15
Der er forskel på at supportere Joomla og få oplyst hvad du skla bruge i Hostname osv.
Avatar billede bruna Nybegynder
22. juli 2008 - 15:48 #16
Hej, jeg har nu endelig fået svar (stillede det i fredags) ved hosten. Jeg skulle indtaste en anden adresse i hostname.

Installationen er færdig :). Nu skal der gives point. Men har lige en sidste ting:

"For your security please completely remove the installation directory including all files and sub-folders - then refresh this page."

Jeg forstår ikke denne besked?
Avatar billede leif Seniormester
22. juli 2008 - 15:56 #17
Der er en mappe som hedder install (eller logn), log på FTP og slet denne mappe
Avatar billede bruna Nybegynder
24. juli 2008 - 22:01 #18
Hurra, så er jeg kørende. Du skal have nogle point - send svar. Tak for hjælpen!!