Avatar billede bruna Nybegynder
17. juli 2008 - 23:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Session save path er ikke sat i Joomla

Joomla! 1.0.15 Stable [ Daytime ] 22 February 2008 23:00 UTC
Required Settings Check:
If any of these items are highlighted in red then please take actions to correct them.

Failure to do so could lead to your Joomla! installation not functioning correctly.
PHP version >= 4.1.0  Yes
  - zlib compression support  Available
  - XML support  Available
  - MySQL support  Available
configuration.php  Writeable
Session save path  Unwriteable
Not set

Sp. 1
Jeg har downloadet 1.0.15. Og skal til at gå automatisk guidet installation igennem på domænet. Jeg støder så på denne: Session save path: Unwriteable - hvordan gør jeg det Writeable?

Sp. 2
Jeg har hentet en engelsk udgave - det betyder vel ikke, at jeg ikke kan skrive f.eks. æ,ø og å osv.? (opdagede lidt for sent, at jeg rent faktisk kunne have hentet en dansk og en nyere version - men kan på mystisk vis ikke pakke den ud efter download - derfor bruger jeg den gamle)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2008 - 23:25 #1
Din php.ini har en session.save_path som peger paa et dir hvor PHP ikke kan skrive.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2008 - 23:25 #2
Det er ioevrigt ren PHP og ikke noget med MySQL.
Avatar billede bruna Nybegynder
17. juli 2008 - 23:34 #3
Desværre blev jeg ikke meget klogere. Jeg kan ikke finde den fil php.ini - går ud fra det er denne, jeg skal ind og ændre noget i?
Avatar billede zips Juniormester
17. juli 2008 - 23:41 #4
Hvor er du hostet? er det på en local maskine eller hos en udbyder, hvis det er hos en udbyder kan du ikke ændre php.ini det skal du bede dem om, hvis de ikke vil dette er her en måde at rette det på http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=35&t=190754&p=1352488#p1348088
Avatar billede bruna Nybegynder
17. juli 2008 - 23:46 #5
Ja, jeg er hostet ved Danhost. Må prøve at høre dem, for jeg kan ikke gå ind og ændre i php.ini. Har tjekket linket - og de foreslår at ændre i php.ini.
Før jeg kommer meget videre er det så ok med engelsk version? Altså kan jeg få problemer med at lave en dansk hjemmeside på engelsk version?
Avatar billede zips Juniormester
17. juli 2008 - 23:51 #6
Desværre kender jeg ikke joomla så godt, men det se da ud til du godt kan bruge den version du har, blot forsæt installationen.

her er et link om en som der har samme problem, blot hos en anden host.
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign/default.asp?messageid=%3C45a8b195%240%245656%24edfadb0f%40dread14%2Enews%2Etele%2Edk%3E
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 00:25 #7
http://www.frihost.com/forums/vt-54251.html
På dette link er der måske en løsning, men har svært ved at gennemskue det. Der er flere, der mener, at man bare skal se bort fra det - og fortsætte installationen?
Avatar billede zips Juniormester
18. juli 2008 - 00:41 #8
Ja der er mange som har samme problem som dig, det jeg lige kan se, er at du vil løbe ind i problemer når du skal installere addons.

Den nemme løsning er at finde en anden host, men prøv med alle de tips du kan finde, her er løsningen til one.com http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=35&t=50977&st=0&sk=t&sd=a&start=120#p1233870

Men det virker for nogen og ikke for andre, så det er kun at prøve ;-)
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 08:57 #9
Hurra for Danhost! De har i dag sat min save_path til writeable. Krydser fingre for at resten af installationen kommer til at køre. Ellers har I mig igen snart :)
Zips du må få svaret, vil du sende et?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 10:45 #10
*host host*
Men der er da her (@ Kommentar: arne_v 17/07-2008 23:25:39) at det korrekte svar lå, for det er nemlig i PHP.ini filen, at det hele kontrolleres (incl. save_path indstillingen).

Og man skal overtale sin webhotel-udbydder til at sætte SAFEMODE:OFF for at kunne gøre PHP.ini filen writeable.

Bemærk: SAFEMODE:OFF for PHP.ini filen er en indstilling som KUN skal bruges ved installation, og som skal sættes til SAFEMODE:ON igen hurtigst muligt - netop fordi det er en sikkerhedsindstilling.
Ikke mange webhoteller kan lide dette, netop fordi hackere kan komme ind via denne vej.
Så hold en tæt dialog med webhotel-udbyderen, når I arbejder med SAFEMODE:OFF for PHP.ini filen
Avatar billede zips Juniormester
18. juli 2008 - 12:23 #11
Ja det var arne_v som kom med løsningen og selvfølge også ham som skal have point ;-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 12:35 #12
...selvom at de andre jo også har hjulpet dig med, hvordan du kan få løst problemet, "zips".  -)
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 13:44 #13
Men det var først, da man fortalte mig, at jeg kunne få udbyderen til at rette det (jvf. zibs). Men nu giver Extend mig jo et godt råd, at udbyderen skal lukke den igen. Hvordan skal jeg give point - kan de deles?
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 14:02 #14
I toppen af din side, i det blå felt, er der mulighed for at kunne fordele points (efter eget valg) ud til flere modtagere. :-)

PS: Jeg behøver ingen points, tak.
Avatar billede zips Juniormester
18. juli 2008 - 14:06 #15
Hej bruna

Hvem som skal have hvad er helt op til dig, men jeg takke nej til point.

Ved du om safemode er off nu?
Hvis du har mulighed for at se din php.ini kan du lave en php fil med disse info i den
<?php
phpinfo()
?>
Her kan du se om den er off eller on
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2008 - 14:32 #16
zips:
Nemlig! :-)
Avatar billede bruna Nybegynder
18. juli 2008 - 20:29 #17
jeg kan ikke komme til at give points. Kan jeg komme til at splitte points op over jer alle?
Avatar billede zips Juniormester
18. juli 2008 - 20:57 #18
Du kan ikke give point før en har givet et svar, så arne_v må give et svar ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2008 - 01:31 #19
Jeg synes da helt klart at en deling vil være på sin plads. Der var jo noget mere
i løsningen end i mit svar.

Men her er et svar fra mig.