Avatar billede egebos Nybegynder
16. juli 2008 - 22:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SQL injection, er denne kode sikker?

$select_auth = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn='$_GET[bruger]'");
$row_auth = mysql_fetch_array($select_auth);

if( $row_auth[id] )
{
  //bruger findes
  if( $row_auth[kode] == $_GET[kode] )
  {
      //rigtig kode
  }
  else
  {
      //forkert kode
  }
else
{
  //bruger findes ikke
}

Jaa, spørgsmålet er om denne kode er sikker for SQL injections :)
Tak på forhånd.
Avatar billede fbisen Nybegynder
16. juli 2008 - 22:50 #1
Nej. Koden er ikke sikker.

$_GET[bruger] = mysql_real_escape_string($_GET[bruger]);
$select_auth = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn='$_GET[bruger]'");

Burde hjælpe på det :)
Avatar billede Slater Ekspert
16. juli 2008 - 22:50 #2
Nej. Det er den aldrig, når du putter _GET og _POST variabler direkte ind i SQL-udtryk, med mindre det er prepared statements.

$bruger = mysql_real_escape_string($_GET['bruger']);
$select_auth = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn=$bruger");
- Vil være det mindste du skal gøre.
Avatar billede Slater Ekspert
16. juli 2008 - 22:50 #3
Well, 40 sekunder for sent :P
Avatar billede fbisen Nybegynder
16. juli 2008 - 22:51 #4
Foresten er det ikke korrekt at skrive

$_GET[bruger]
Det burde være
$_GET['bruger']

Hvis du har sat din konfiguration til rapportere alle fejl (E_ALL), ville det give en warning/notice.
Avatar billede fbisen Nybegynder
16. juli 2008 - 22:51 #5
Hehe :)
Vi arbejder hurtigt her :)
Det var også al din forklaring :P :P
Avatar billede egebos Nybegynder
16. juli 2008 - 22:52 #6
Hvis den ikke er sikker, hvordan vil man så kunne fks. DROP TABLE brugere?
Avatar billede fbisen Nybegynder
16. juli 2008 - 23:00 #7
Jeg mener ikke at man kan droppe table her, da mysql_query kun tager imod én statement.

Det er dog ikke en sikker måde du har gjort det på. Hvis en bruger f.eks skriver
'; DROP TABLE brugere;'
Ville det sådan her ud:
SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn=''; DROP TABLE brugere;''

Jeg tror ikke det vil virke, fordi mysql_query som sagt vidst kun tager én query ad gangen. Han kan dog også skrive andet
' or PASSWORD = 'gætetkodeord'
SELECT * FROM brugere WHERE brugernavn='' or PASSWORD = 'gætetkodeordsomenellerandetbrugerhar'
Avatar billede egebos Nybegynder
16. juli 2008 - 23:05 #8
Ok, tak for hjælpen, så får du point :)
Avatar billede fbisen Nybegynder
16. juli 2008 - 23:08 #9
I princippet er din kode rimelig sikker. Men hellere være helt sikker en ked af det "Better safe than sorry" :)
Avatar billede coderdk Praktikant
16. juli 2008 - 23:28 #10
Hvis $_GET['bruger'] f.eks er:

' OR 1=1

;)
Avatar billede fbisen Nybegynder
17. juli 2008 - 09:38 #11
Det kunne man godt skrive, men det får man desværre ikke meget ud af. Jo, den selecter alle brugere, men bagefter i koden tjekker han også om kodeordet er det samme som den selectede bruger.
Det skulle vidst også have været ' OR '1=1

Men ja, hvorfor skulle man tænke så abstrakt, når man lige så godt bare kan sikre koden 100% mod injections med et enkelt funktionskald.
Avatar billede olebole Juniormester
17. juli 2008 - 21:53 #12
<ole>

Brug mysqli. Der skal rigtig gode grunde til at blive hængende i mysql i 2008 ... og de er ikke så lette at finde  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
17. juli 2008 - 21:54 #13