Avatar billede dar86 Nybegynder
16. juli 2008 - 20:47 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

"Opret Profil" med AJAX

Hej Eksperter

Jeg er forholdsvis ny til ASP.net og er nu begyndt at rode lidt med AJAX også, skal lave en form hvor man kan Oprette en profil med samme funktioner som http://2tm.org/registrer.asp , altså hvor man kan se om brugernavnet er optaget og om emailen tidligere er brugt osv.

En der kan forklare, eller give nogle links til hvordan jeg kan gøre dette ?
Avatar billede 2c Nybegynder
17. juli 2008 - 12:50 #1
Der er nogen standard login user controller i ASP.NET du kan bruge. Du kan eventuelt kigge lidt på dem.
Avatar billede 2c Nybegynder
17. juli 2008 - 12:53 #2
For at lave det validering der er på 2tm.org, kan du eventuelt tage fat i nogen af validation kontrollerne. Det er goså standard kontroller, som er i din toolbar, hvis du har visual studio installeret.
Avatar billede 2c Nybegynder
17. juli 2008 - 12:56 #3
Der er nogen gode videoer om det på ASP.NET. Det er forøvrigt et rigtigt godt site, hvis man arbejder med ASP.NET.

Securing your Web Site with Membership and Login Controls: http://www.asp.net/learn/videos/video-06.aspx

Use Validation Controls in ASP.NET:
http://www.asp.net/learn/videos/video-193.aspx
Avatar billede dar86 Nybegynder
17. juli 2008 - 21:53 #4
Har lige prøvet hurtigt at kigge på de ting, men synes ikke rigtigt der er noget med hvordan jeg får den til at kontrollere "live" om brugernavnet er optaget i databasen når man har indtastet det?

Men tak for starten af det, nu har jeg ihvertfald lidt at begynde på :)
Avatar billede 2c Nybegynder
17. juli 2008 - 22:31 #5
Nej, det er rigtigt. Jeg så ikke lige det eksempel på den side, fordi jeg ikke prøvede et brugernavn der eksisterede der i forvejen.

Men måden at gøre det på, er ganske simpel.

Du tjekker bare som du normalt ville gøre serverside, men putter så login kontrollen i en ajax updatepanel. Så ser det ud som det er "Live", eller client side om man vil.
Avatar billede dar86 Nybegynder
17. juli 2008 - 22:53 #6
Ok tak, men hvordan får jeg updatepanelet til at reagere på at brugeren har indtastet noget i et af inputfelterne ?
Avatar billede 2c Nybegynder
17. juli 2008 - 23:02 #7
Du skal have fat i den event på tekstboksen der hedder textchanged. Dobbeltklik på tekstboksen, så kommer du derind. Når tekstboksen mister fokus, ryger du ind i funktionen.

I den funktion tjekker du så om brugernavnet eksisterer. Hvis du gør, skriver du en fejlbesked på en label.

Der kommer faktisk en postback til serveren, men det ser ud som om det er "live" for brugeren, hvis du har det hele i et updatepanel.
Avatar billede dar86 Nybegynder
17. juli 2008 - 23:08 #8
Ja, men så skal teksboksen have AutoPostBack="true" ik?
Det resulterer bare i at når man har indtastet brugernavnet og tabber videre så mistes fokus så man skal klikke på fx Email igen.
Avatar billede 2c Nybegynder
18. juli 2008 - 08:17 #9
Jo, AutoPostBack skal sættes til True.

Ok. Det var straks være. Så er jeg lidt på bar bund. Et gæt: Du kunne eventuelt kigge åp noget taborder eller noget. Eller se om der var et eller andet med view state i det updatepanel man kunne ændre på.

Har du egentligt et eksempel på et brugernavn der eksisterer på 2tm.org?
Avatar billede dar86 Nybegynder
18. juli 2008 - 13:43 #10
Et brugernavn der er fx dar , det er optaget.

Har dog fået løst problemet på en anden måde efter at have set video'en http://www.asp.net/learn/ajax-videos/video-79.aspx . Ved ikke rigtigt om det er at gå over åen for at hente vand,men det virker ihvertfald ser det ud somom :)