Avatar billede g41384 Nybegynder
15. juli 2008 - 13:42 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Korrekt indtastning af to STORE bogstaver(ISO Landekode)

Hej Alle

Jeg er ved at lave et dataark, som skal sendes ud forskellige firmaer. Jeg vil gerne lave datavalidering, så indtastningen bliver korrekt.

Det må ikke være macrokodning, da vores spamfilter ikke accepter tilsendet ark med macroer.

Kan man ved hjælp af datavalidering lave en formel, som sikre at der kun kan indtastes to store bogstaver i en celle? Alt andet skal fejle.
Avatar billede mugs Novice
15. juli 2008 - 13:51 #1
Avatar billede g41384 Nybegynder
15. juli 2008 - 14:09 #2
Har godt set dialogen, men jeg har brug for et klarer svar. Jeg kan ikke gennemskue hvilken formel jeg skal lave for at sikre at der kun indtastes to bogstaver og at begge er store.
Avatar billede supertekst Ekspert
15. juli 2008 - 18:02 #3
I datavalidering kan du sikre 2 tegn (Tekstlængde, Lig med, 2)
Forslag:

Følgende formal kan give en meddelelse, hvis der indtastes andet et
STORE bogstaver mellem A - Z
B1 indeholder som eks. det indtastede - formlen i cellen til højre herfor:

=HVIS(OG(KODE(VENSTRE(B1;1))>=65;KODE(VENSTRE(B1;1))<=91;KODE(HØJRE(B1;1))>=65;KODE(HØJRE(B1;1))<=91);"";"Kun STORE bogstaver")

(PS.:
Har I overvejet, at data evt. kunne returneres i et fil, der ikke indeholder makroer - det ville så kræve makroer i den fil I sender ud. Så kunne der selvfølgelig blive samme problem hos modtageren.)
Avatar billede staal84 Nybegynder
15. juli 2008 - 19:15 #4
Lav evt det hele i datavalidering, ved at indsætte Superteksts kode og en begrænsning på længde:

=OG(KODE(VENSTRE(B1;1))>=65;KODE(VENSTRE(B1;1))<=91;
KODE(HØJRE(B1;1))>=65;KODE(HØJRE(B1;1))<=91;LÆNGDE(B1)=2)
Avatar billede g41384 Nybegynder
16. juli 2008 - 08:43 #5
Tak til Supertekst og Staal84.

Jeg har valgt Staal84's løsning, så send venligst et lille svar.

Tak for hjælpen
Avatar billede staal84 Nybegynder
16. juli 2008 - 09:17 #6
Et svar....men det må være en deler, da jeg ikke vidste det med "KODE"-funktionen, men blot stjal det fra Supertekst.
Avatar billede supertekst Ekspert
16. juli 2008 - 09:44 #7
Ok - så lægger jeg ½ svar....
Avatar billede bak Seniormester
16. juli 2008 - 17:22 #8
Uden at skulle gøre mig klog på dit regneark så, ville jeg nok i samme situation lave en liste med valide ISO-landekoder og så bruge den liste i datavalidering, således at man i rullefeltet kun kan vælge fra listen.
Dette vil gøre indtastningen mere fejlfri. Den nuværende metode sikrer bare at der er to store, men vilkårlige bogstaver i cellen