Avatar billede zimes Nybegynder
13. juli 2008 - 10:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gennemløb string og adskil elementer

Jeg har et table i min database hvor der i en tekst streng er gemt en række elementer adskilt af tegn. Det kunne fx se sådan her ud:

1&5;2&4;8&5;13&1;22&1;23&3;25&4;26&2;

Tallet før & angiver et ID og tallet efter angiver et antal. ; er tegnet der angiver slutningen for hvert element.

Jeg skal derfor have løbet strengen igennem så jeg kan bruge tallene hver for sig. Evt. i et array.

Har siddet og kigget på substr(), men kan ikke helt få mit hoved omkring det. Preg_match() ville jeg tro kunne være løsningen, men har slet ikke mentalt overskud til regulære udtryk lige pt.

Nogen snedige forslag?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
13. juli 2008 - 11:15 #1
Måske noget med split :

$string = "1&5;2&4;8&5;13&1;22&1;23&3;25&4;26&2;";
list($id,$numb) = split('[&;]', $string);
echo $id." og ".$numb;

Udskriver: 1 og 5
Hvordan du får den til at køre videre indtil der ikke er flere, ved jeg ikke lige
Avatar billede coderdk Praktikant
13. juli 2008 - 12:58 #2
$string = "1&5;2&4;8&5;13&1;22&1;23&3;25&4;26&2;";
$elems = explode( ";", $string );
foreach ( $elems as $e )
{
  list( $id, $num ) = explode( "&", $e );
  echo "$id: $num<br />";
}

?
Avatar billede zimes Nybegynder
13. juli 2008 - 13:40 #3
Har også siddet og leget med explode og foreach, men får et entry for meget til sidst pga. det sidste ;. Sigtede efter noget med to arrays med ID i det ene og antal i det andet, hvor de forskellige entries passede sammen. Altså noget med id[0] passer med antal[0] osv.

Har placeret mig i en svær situation med den løsning jeg har fået lavet, men nu har jeg data smidt i db, så bliver besværligt at ændre konstruktionen.
Avatar billede coderdk Praktikant
13. juli 2008 - 14:18 #4
prøv

$string = "1&5;2&4;8&5;13&1;22&1;23&3;25&4;26&2;";
$elems = explode( ";", $string );
foreach ( $elems as $e )
{
  if ( !empty( $e ) )
  {
    list( $id, $num ) = explode( "&", $e );
    echo "$id: $num<br />";
  }
Avatar billede coderdk Praktikant
13. juli 2008 - 14:18 #5
Eller måske

$string = "1&5;2&4;8&5;13&1;22&1;23&3;25&4;26&2;";
$elems = explode( ";", $string );
foreach ( $elems as $e )
{
  if ( list( $id, $num ) = explode( "&", $e ) )
  {
    echo "$id: $num<br />";
  }
Avatar billede coderdk Praktikant
13. juli 2008 - 14:19 #6
Hmm nej, glem den sidste :)
Avatar billede zimes Nybegynder
20. juli 2008 - 09:57 #7
Ja det splitter dem jo faktisk fint nok.
Jeg forsøger at få dem i hvert sit array, som beskrevet tidligere, men kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg skal få værdierne smidt ind, én efter én.
Avatar billede zimes Nybegynder
20. juli 2008 - 10:51 #8
Lige meget, det er mig der koger. Slamkode til undsætning.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. juli 2008 - 13:36 #9
:D