Avatar billede phpcas Nybegynder
11. juli 2008 - 22:41 Der er 9 kommentarer

Hjælp til formulering af mysql-query

Hej.
Jeg er ved at lave en hjemmeside med noget MySQL og i den forbindelse har jeg lavet et query som skal trække noget data ud af en database. Jeg har desværre ikke så meget erfaring med MySQL og derfor har jeg brug for lidt hjælp. Indtil vidre har jeg denne sætning:

$q = "SELECT * FROM ".TBL_MESSAGES." WHERE to = ".$session->username." ORDER BY timestamp DESC";

Desværre virker den bare ikke når jeg prøver at køre det. Jeg får fejlen:

Warning: mysql_numrows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\Programmer\wamp\www\message.php on line 24

Håber at der er en som lige kan hjælpe mig med at få det skrevet ordenligt.

Mange hilsener fra SirCAS aka PHPCAS.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2008 - 22:51 #1
Må vi se hele kode fra $q = til mysql_numrows() kaldet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2008 - 22:52 #2
Hm. Jeg har alligevel et forslag. TO er et reserveret ord så prøv med:

... WHERE `to` = ...
Avatar billede phpcas Nybegynder
11. juli 2008 - 23:06 #3
Selvfølgelig må de se koden :P
<?php
$q = "SELECT * FROM ".TBL_MESSAGES." WHERE to = ".$session->username." ORDER BY timestamp DESC";
$result = $database->query($q);

$num_rows = mysql_numrows($result);
if(!$result || ($num_rows < 0)){
  echo "Der skete en fejl!";
  return;
}
if($num_rows == 0){
  echo "Tabellen er tom";
  return;
}
?>

Det er den del af koden som jeg tror du skal bruge... Jeg kom til at tænke på hvad med ".$session->username."? Kan man godt skrive det sådan? Når man skal bruge arrays skal man jo have {} omkring det....
Avatar billede phpcas Nybegynder
11. juli 2008 - 23:15 #4
Hov... Jeg glemt helt sige at jeg prøvede dit forslag med 'to' men det hjalp desværre ikke :/
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2008 - 00:21 #5
Prøv:

$result = $database->query($q) or die(mysql_error());
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2008 - 00:22 #6
Det løser ikke problemet, men vil fortælle dig hvad problemet er.
Avatar billede phpcas Nybegynder
12. juli 2008 - 01:28 #7
Det virker nu :D
Jeg ryddede lidt op i mine koder så de blev mere overskulige og lige pludselig - uden jeg kan sige hvorfor eller hvordan - kom det hele til at virke. Så...
Hvis du vil have pointene så smid lige et svar.
Tak fordi du forsøgte at hjælpe mig :D
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2008 - 01:35 #8
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2008 - 22:03 #9
så mangler du bare at acceptere svaret