Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 11:12 Der er 12 kommentarer

ID nummer fra kombinationsboks

Hejsa,

Jeg har oprettet en kombinationsboks, hvor man kan vælge 5 forskellige virksomhedstyper (SELECT Interreseret.Type, Interreseret.Id AS Int_id FROM Interreseret;).

Når så jeg skal hente min ID nummer fra kombinationsboksen ved hjælp af Int_id, synes jeg ikke jeg får den med.

Min insert kode er:

DoCmd.RunSQL "INSERT into Virksomheder (Virksomhed, Type_id, Ansvarlig, Færdig) VALUES ('" & Virksomhed & "', ' & Int_id & ', '" & Ansvarlig & "', '" & Færdig & "')"

Hvad gør jeg galt og hvorfor?
Avatar billede kabbak Professor
11. juli 2008 - 11:27 #1
DoCmd.RunSQL "INSERT into Virksomheder (Virksomhed, Type_id, Ansvarlig, Færdig) VALUES ('" & Virksomhed & "', '" & Int_id & "', '" & Ansvarlig & "', '" & Færdig & "')"
Avatar billede kabbak Professor
11. juli 2008 - 11:28 #2
du manglede " omkring  & Int_id &
Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 11:44 #3
Får stadig en fejl: Access angav 1 felt til Null pga. typekonverteringsfejl, og 0 post(er) blev tilføjet til tabellen, o poster(er) pga. låsefejl og 0 poster pga. fejl i valideringsregler. Når så jeg trykker fortsæt tilføjer den stadig ikke id nummeret til min kombinationsboks(Type) i min felt (Type_id) i databasen.
Avatar billede kabbak Professor
11. juli 2008 - 11:45 #4
DoCmd.RunSQL "INSERT into Virksomheder (Virksomhed, Type_id, Ansvarlig, Færdig) VALUES ('" & Virksomhed & "', " & Int_id & ", '" & Ansvarlig & "', '" & Færdig & "')"

test igen
Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 11:52 #5
uden ' ' siger den syntaks error :(
Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 11:57 #6
er det ikke fordi jeg skal overføre Int_id til VBA via

Dim ID as Integner
ID = Int_id

og så vælge EfterOpdatering? eller det er ikke nødvendigt?
Avatar billede mugs Novice
11. juli 2008 - 12:16 #7
Lidt sdimplificeret:
DoCmd.RunSQL "Insert Into [Tabel1] ( [Felt1]) VALUES(" & Me!felt1 & ")"
Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 12:20 #8
Takker mugs, men har stadig et problem med at få id'et fra min kombinationsboks ind i min sql-sætning :)
Avatar billede mugs Novice
11. juli 2008 - 12:32 #9
Hvad hedder din combo - Det er navnet du skal bruge, i mit eksempel er det felt1.
Avatar billede jonas_j Nybegynder
11. juli 2008 - 12:45 #10
Min compo hedder type og bliver genereret ud fra en tabel via koden: (SELECT Interreseret.Type FROM Interreseret;) og så er det jeg gerne vil have id nummeret fra denne tabel med videre i min SQL INSERT. Sådan at man i formularen kan vælge typen med navn (ikke id) og ved tryk på "Opret"-knappen gemmes formularen med type_id nummer istedet for type_navnet.
11. august 2008 - 22:10 #11
Jeg tror, at fejlen ligger i opsætningen af din komboboks.
Rækkekilden på din komboboks skal hedde noget i retning af:
SELECT Type_ID, Type FROM Interreseret ORDER BY Type

Følgende egenskaber skal sættes på komboboksen:
Navn: Type (pas på med dette navn, da "Type" er et reserveret ord i Access - skift evt til cboType)
Antal kolonner: 2
Bundet kolonne: 1
Kolonnebredder: 0

Derefter skulle DoCmd-sætningen se således ud:

DoCmd.RunSQL "INSERT into Virksomheder (Virksomhed, Type_id, Ansvarlig, Færdig) VALUES ('" & Virksomhed & "', " & Me!Type & ", '" & Ansvarlig & "', '" & Færdig & "')"

/Thomas

PS: Hej Mugs og Kabbak - long time no see :)
Avatar billede mugs Novice
11. august 2008 - 22:23 #12
Hej Thomas - Rart at "se" dig igen. Er du tilbage, eller er det kun for en kortere bemærkning?