Avatar billede lunaticakabuller Nybegynder
10. juli 2008 - 12:42 Der er 8 kommentarer

matematik og C#

jeg er som sagt ny i faget hvad angår C#

jeg har fået til opgave og lave et program som kan udregne nogle vinkler ud fra en sender.

første formel jeg har prøvet at indsætte er:
Buens Længde = 2 * PI * R * vinkel / 360

anden formel er:
Længden = Længden / sinus (180 - grader / 2) * sinus(vinkel)

her komme min slamkode:

det virker men det regner ikke rigtigt:

//forsøg på og lave formlen " ubr = 2 * 3,14 * længde * ( grader * 360 )
            double udr = 2 * 3.14 * længde * (grader / 360.00);
            Console.WriteLine("antal meter ude i pereferien");
            Console.WriteLine(udr);

            double treudr = længde / (180 - grader / 2) * "sinus"(grader); //sinus er hvor jeg mangler dne indsat korrekt
            Console.WriteLine("det det stykke længstvæk fra vinkel punktet"); //vinkelpunktet er fre senderen og ud og så er det fra punkterne længst væk fra senderen i en lige linie

hvordan grejer jeg lige den .. kan slet ikke regne sin, cos og tan ud, kan bare se jeg skal bruge det.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
10. juli 2008 - 12:44 #1
Funktionerne er Math.Sin(), Math.Cos(), Math.Tan().

Bemærk at de vil have radianer, ikke grader. Du omdanner ved at gange med Math.PI/180.
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. juli 2008 - 12:49 #2
double udr = (2d * Math.PI * R * vinkel) / 360d;

double treudr = længde / (180f - grader / 2f) * Math.Sin(grader);
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. juli 2008 - 12:50 #3
Rettelse:
double treudr = længde / (180f - grader / 2f) * Math.Sin(grader * (Math.PI / 180));
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. juli 2008 - 12:51 #4
Og så skal du være opmærksom på at alle variabler bliver erklæret som double. Hvis du f.eks. har grader variablen som en int, kan du få afrundingfejl.
Avatar billede lunaticakabuller Nybegynder
10. juli 2008 - 12:51 #5
nøj i er hurtige
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. juli 2008 - 12:53 #6
Når du i en formel skriver 2d i stedet for bare 2, fortæller du compileren at den skal behandle tallet som en double. Ellers vil den behandle den som en int.
Avatar billede aaberg Nybegynder
22. juli 2008 - 13:31 #7
Fik du svar på dit spørgsmål, så skal du huske at acceptere de svar som har hjulpet dig.
Avatar billede aaberg Nybegynder
11. september 2008 - 10:32 #8
?