Avatar billede chr.kj Nybegynder
09. juli 2008 - 08:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vis kun fremtidige planer

Hvordan får jeg lavet, således at kun fremtidige planer bliver udskrevet?

Jeg bruger denne formatering til dato som jeg har fundet her på eksperten:

session.lcid=2057

dim dag, moned, aar, dato

dag = Day(now())
moned = Month(now())
aar = Year(now())
dato = dag & "/" & moned & "/" & aar

Mit mySQL udtræk ser sådan ud:

SQL = "SELECT matchID, matchModstander, matchDato FROM upcoming WHERE matchDato > now() ORDER by matchDato ASC

Mit problem er, at now() ikke bruger den dato formatering som jeg benytter, hvordan kan jeg gøre således at datoformatet now() ændres så det kommer til at se sådan ud: dd/mm/yyyy og ikke yyyy/mm/dd?

På forhånd takfor hjælpen
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juli 2008 - 08:53 #1
Now er databasen's indbyggede funktion og virker altid som den skal. Så længe dataformatet i matchDato er af datetime typen. Det er fuldstændig lige meget hvilket format du bruger i din kode...
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juli 2008 - 08:54 #2
ps. Hvorfor bruger du LCID 2057?? Hvorfor ikke det normale danske 1030?
Avatar billede chr.kj Nybegynder
09. juli 2008 - 09:05 #3
Dvs. hvis jeg vælger at datoformatet skal være Date i mySQL databasen, så skulle det virke?
Avatar billede chr.kj Nybegynder
09. juli 2008 - 09:25 #4
Da jeg ikke er interesseret i at få klokkeslet med, har jeg forsøgt at bruge date() hvilket også fungere fint indtil jeg vil sammenligne med datoen i min SQl DB.

jeg har prøvet med

SQL = "SELECT matchID, matchModstander, matchDato FROM upcoming WHERE Date() =< matchDate"

Men får følgende fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.1.11-log]You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') =< matchDate' at line 1

upcomingbox.asp, line 9

Line 9 er : Set rs = objConn.Execute(SQL)
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juli 2008 - 09:29 #5
=< skal være <=
Avatar billede chr.kj Nybegynder
09. juli 2008 - 09:33 #6
Ahh.. Super :D

Lilge for at være sikker. Hvis jeg vælger now() og feltet i min DB er af typen date så er den ligeglad om now() også indeholder klokkeslet? Jeg kan nemlig ikke få det til at virke med Date() ??
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juli 2008 - 09:44 #7
Hvis datatypen er Date så skal date funktionen også virke. Det er faktisk lige meget om det er now, date eller en helt anden date funktion. Så længe datatypen på kollonen er en af dem som endeholder en dato, kan ALLE date funktioner bruges.

Eneste forskel på date() og now() er at now har de aktuelle timer/min/sek med. Ved date er det sat til 00:00:00.

Derfor:
select * from enTabel where dateKol < date()
select * from enTabel where dateKol < now()

Vil faktisk svare til:
select * from enTabel where dateKol < '2008-07-09 00:00:00'
select * from enTabel where dateKol < '2008-07-09 09:42:33'
Avatar billede chr.kj Nybegynder
09. juli 2008 - 10:01 #8
Underligt.. Jeg kan ikke få det til at virke med Date() med med now() virker det fint. Kan det være fordi at jeg har valgt at feltet i DB'en er af formatet date? og ikke datetime?

Anyways.. Smid et svar :D og tak for hjælpen.
Avatar billede fennec Nybegynder
09. juli 2008 - 10:07 #9
Hvis det virker med now() så lad det være sådan, du opdager nok engang i fremtiden hvorfor date() ikke virkede :o)

.o) <-- one Eyed Jack