Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 19:34 Der er 12 kommentarer

Fremmedbogstaver med echo

Hej alle eksperter :)

Jeg er lidt i tvivl om jeg har placeret dette spørgsmål rigtigt, da jeg ikke er klar over hvad der er bære skylden.

Mit problem er forholdsvis enkelt :)

Jeg har lavet en funktion som vha. af echo spytter noget tekst ud på en side, men æ, ø og å kan ikke ses?

jeg har prøvet at gøre sådan, at det som kommer fra echo bliver sat om til skrifttypen Verdana, men også uden held :S

Hvad skal jeg gøre?

/Mvh. Jesper
Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 19:36 #1
Har et eks. på det her:

http://www.son-gaming.com/vis.php
Avatar billede showsource Seniormester
08. juli 2008 - 19:43 #2
Er din fil gemt som utf8?
Hvor kommer text fra?
Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 19:54 #3
Er ikke lige helt med på det der utf8?

HTML-delen:

<head>
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
Forum halløj :)<br />
<br />
<form action="post.php" method="post">
navn<input type="text" name="navn"  />
<br /><br />
emne<input type="text" name="emne"  />
<br /><br />
besked
<textarea id="besked" cols="23" rows="5" name="besked"></textarea>
<br />
<input type="submit" value="Send"/>
</form>
</body>
</html>

Php-delen: (post.php)

$navn=$_POST['navn'];
$emne=$_POST['emne'];
$besked=$_POST['besked'];

mysql_connect(localhost,$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");

$query = "INSERT INTO forum VALUES ('','$navn','$emne','$besked')";
mysql_query($query);

mysql_close();
?>

Vis.php:

$foresp = mysql_query("SELECT * FROM forum");

while($row = mysql_fetch_array($foresp)) {
echo "<font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\">".$row[navn]."</font>";
echo "<br>";
echo "<font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\">".$row[emne]."</font>";
echo "<br>";
echo "<font face=\"Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif\">".$row[besked]."</font>";

}

?>
Avatar billede showsource Seniormester
08. juli 2008 - 19:59 #4
Flg. er kildekoden fra dit link:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>

<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Jesper</font><br><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Saadan noget bQvl :(</font><br><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">x,y,z,&#65533;,&#65533;,&#65533;

Hvad skal jeg g&#65533;re for jeg kan skrive &#65533;,&#65533;,&#65533;? </font></body>
</html>

Men du kan nok bruge:

$navn=utf8_decode($_POST['navn'];
$emne=utf8_decode($_POST['emne'];
$besked=utf8_decode($_POST['besked']);

Eller, hvilken collation er din tabel i mysql? Er den utf8 ?
Og du bør tjekke for sql injections
Og du bør bruge noget css i stedet for font face.......
Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 20:09 #5
Hmm, min collation stod på latin_swedish, hvor jeg efterfølgende ændre den til utf8_danish, men dette løser stadig ikke problemet.

Derefter jeg har sæt uft8_decode ind foran mine $_POST, men dette laver blot mine fine firkanter om til ?-tegn, der hvor jeg skriver æ , ø , å.

Skal nok lige tjekke SQL injections bagefter ;)

Hvordan vil du foreslå jeg gør med CSS ?
Avatar billede showsource Seniormester
08. juli 2008 - 20:18 #6
$foresp = mysql_query("SELECT * FROM forum");'

echo"<div style=\"font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;\">";

while($row = mysql_fetch_array($foresp)) {

echo $row["navn"]."<br />\r\n";
echo $row["emne"]."<br />\r\n";
echo nl2br($row["besked"])."<br />\r\n";

}

echo"</div>";

Men du bruger en editor til at lave din php fil?

Prøv at sørge for dine filer IKKE gemems som utf8
Avatar billede showsource Seniormester
08. juli 2008 - 20:19 #7
Ehh, men nu havde du jo så lige ændret collation på din tabel.......
Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 20:35 #8
Ja, jeg bruger Dreamweaver CS3

Men er det ikke MySQL som reagere på collation? Det var jo inde på PhpMyAdmin jeg ændrede kollationen.

Så du forslår jeg ændre uft8_danish om til latin_swedish igen, og så sætter nl2br ind foran ($row ... ?
Avatar billede thewebmaker Nybegynder
08. juli 2008 - 21:30 #9
Men har tænkt på om man kan lave en "if" der laver alle æ,ø og å'er om til &aelig; osv. ?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. juli 2008 - 11:18 #10
Collation angiver sortering, ikke tegnsæt på output - og dit problem er netop at MySQL ikke har fået at vide du vil have UTF-8 ud. Kør queryen "SET NAMES utf8" når du kobler dig på databasen, så bør det gå meget bedre (og drop det med utf8_decode).

Du kan sagtens lave det med at lave æ, ø og å om til entities (der er endda en funktion til det i PHP, men det er en meget forældet måde at gøre tingene på, og hænger slet ikke sammen når man bevæger sig op i Unicode.

Dermed ikke sagt at du ikke skal have rigtig collation på - men det hele skal jo hænge sammen.
Avatar billede showsource Seniormester
09. juli 2008 - 13:43 #11
collation == sortering ? Har du et link?

Hvordan kan

<?php
$str = "Æblegrød <h2>med fløde</h2>";
echo htmlentities($str);
?>

være forældet ?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
09. juli 2008 - 14:05 #12
Hvad collation angår, så er det en del af definitionen på det ord (Mere præcist har det også indflydelse på sammenligning af strenge, men det hænger jo i og for sig sammen med sortering). Selvfølgelig skal du vælge en collation der passer til dit tegnsæt, men grunden er ikke at du ikke kan få dine data ud ellers - men at ting vil optræde i forkert rækkefølge og sammenlignes forkert. Se selv http://en.wikipedia.org/wiki/Collation.

htmlentities er forældet, fordi det kun har relevans i en ikke 8-bit-clean tid, eller hvor man vil bruge tegn udenfor det valgte tegnsæt.
Da du alligevel ikke får flere tegn end med et Unicode-tegnsæt, og du bør have en exceptionel god grund til at bruge noget andet, giver det ingen mening at bruge htmlentities - det ender blot med at bruge mere hukommelse, CPU-tid, og båndbredde, og det er der ingen grund til.

htmlspecialchars, derimod, har masser af relevans, på grund af de par tegn der har en speciel betydning i HTML.