Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 11:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en scroll menu i DW ??

Jeg skal ha\' lavet en \"scroll-menu\", ligsom den man vælger kategorier herinde i Eksperten.

Når man vælger et punkt i scroll-menuen skal et nyt vindue poppe op med en ny side.

Hvordan gør man dette? Jeg har kigget lidt i HELP, men ikke rigtigt fået noget ud af det, så jeg håber i vil hjælpe mig, jeg er lidt DW nubi..
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 11:52 #1
Jeg har oprettet den scroll-menu, og de punkter der skal være i den, men det er det med at få dem til at virke (values?) så der popper et nyt vindue op (uden browser, og kun web-indhold), jeg ikke kan finde ud af?.. :)
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 12:06 #2
Følgende skulle virke:

<SCRIPT language=\"JavaScript\">
  <!--
  function MM_openBrWindow(theURL,winName,features)
      { win = window.open(theURL,winName,features); }
  // -->
  </SCRIPT>
<FORM>
<b>Quick Jump: </b></font>
<select name=\"url\" OnChange=\"MM_openBrWindow(form.url.options[form.url.selectedIndex].value,\'\',\'width=600,height=500\')\" style=\"font-family:Arial; font-size:10\">
<option>Select
<option value=\"http://www.jubii.dk\">Jubii
<option value=\"http://www.altavista.dk\">Altavista
<option value=\"http://www.yahoo.dk\">Yahoo
<option value=\"http://www.kvasir.dk\">Kvasir
</select>
</form>
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 12:09 #3
Det jeg har lave \"so far\" ser sådan her ud:

<select name=\"select\">
    <option>Screenshots</option>
    <option selected>Downloads</option>
    <option>Links</option>
  </select>

Hvis du kan hjælpe mig lidt mere udførligt, ville jeg blive meget glad, da jeg stadig er lidt (meget) nubi til DW ;)
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 12:17 #4
Du bliver nødt til, at gå ind og rette i koden. Dreamweaver kan ikke selv lave det.

Du indsætter følgende mellem <head> og </head>:
<script language=\"JavaScript\">
  <!--
  function MM_openBrWindow(theURL,winName,features)
      { win = window.open(theURL,winName,features); }
  // -->
  </script>

Her efter indsætter du følgende i din select-tag:

OnChange=\"MM_openBrWindow(form.select.options[form.select.selectedIndex].value,\'\',\'width=600,height=500\')\"

Husk at navnet på din \"scroll-menu\" skal være select.

Så burde det virke.
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 12:20 #5
Så siger jeg mange tak for hjælpen, jeg tror jeg har fået det til at virke nu :)

Men skal \"scroll-menu\" hedde \"Select\"? kan man ikke skrive \"vælg her\" istedet for?..
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 12:22 #6
Du kan uden problem ændre det til \"vælg her\", så længe du ikke ændre name=\"select\".
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 12:23 #7
Sker der noget ved at dette:

\"<script language=\"JavaScript\">
  <!--
  function MM_openBrWindow(theURL,winName,features)
      { win = window.open(theURL,winName,features); }
  // -->
  </script>\"

- står i body isedet for head?
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 12:24 #8
Det ved jeg ikke, men prøv det.
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 12:24 #9
heheh, oki..  mange tak!
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 12:44 #10
Nu virker det :)

Men når man så klikker på \"select\" i den menu - så  popper der et hvidt blank vindue op?..  kan man ikke gøre så der ikke sker noget, når man vælger \"select\" ?
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 12:49 #11
Jeg mente faktisk, at det virkede ved ikke at sætte en value. Men det ser ikke ud til at virke. Så jeg må være dig et svar skyldig.
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 13:03 #12
Okay :-/  Ved du så hvaffor en value man skal bruge eller hvad man gør for der ikke sker noget når der!?
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 13:10 #13
Problemet er, at med onChange vil den gøre et eller andet, når vælges noget andet i menuen. Så bare det, at man vælger et punkt i menu, får vinduet til åbne. Også selv der ikke er defineret en value. Men du kan indsætte følgende som value, så vil vinduet blive lukket med det samme:
value=\"java script:window.close()\"
Avatar billede slpdk Nybegynder
22. juni 2001 - 13:13 #14
Heheh.. oki, mange tak..  (en udemærket \"nødløsning\") :)
Avatar billede whatever Nybegynder
22. juni 2001 - 13:16 #15
Ja, det er ikke lige den fedeste, men den virker.