Avatar billede mormie Nybegynder
04. juli 2008 - 08:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgning på ord der ligner

Hej
Jeg er nu kommet videre med min database, men er gået istå igen.
I min formular (opgaver_fm) kan man vha en dropdown vælge type fra type_tb.
Jeg forsøger nu at lave en forespørgsel (typesøg_fs), hvor der skal komme et vindue "Hvilken type?".
Jeg bruger denne sætning:
SELECT Opgave_tb.Type FROM Opgave_tb WHERE (((Opgave_tb.Type)=[Hvilken type søges?]));

Det virker, men man skal stave typen helt rigtig for at der kommer nogle svar. Så var det jeg tænkte om man ikke kan komme noget med "LIKE" ind i min SELECT-sætning, men hvordan? Jeg forstiller mig at LIKE skal kunne se type_tb, så jeg ikke skal ind og skrive en ny "LIKE" på hver gang der indskrives en ny type i type_tb.

Håber at en eller anden forstår min tanke, ellers må jeg prøve igen.
Avatar billede mugs Novice
04. juli 2008 - 08:23 #1
Indsæt dette kriterie i forespørgslen:

Like "*" & [Hvilken type] & "*"
Avatar billede mormie Nybegynder
04. juli 2008 - 09:01 #2
Tak for hjælpen. Du får point. Jeg fandt ud af at det skulle stå i stedet for WHERE...
Avatar billede mugs Novice
04. juli 2008 - 09:39 #3
Tak for point.
Avatar billede mormie Nybegynder
15. august 2008 - 17:37 #4
Nyt problem mht forespørgsel. Jeg skal lave en rapport ud fra hvilke medarbejdere der er på opgaven, det fungerer godt nok, med Like "*" & [Hvilken medarbejder] & "*".

1. Men hvad gør man så når der er en der hedder Bo og en der hedder Bodil? Når jeg skriver Bo vil alle opgaver Bo og Bodil er med på komme med i rapporten.

2. Kan man ikke lave noget af det samme med en boks hvor alle navne er, også vælge den eller dem man vil søge på - altså noget med at få en rapport med Bo, og en anden rapport med Søren, Hanne og Peter?

Håber at en eller anden forstår hvad jeg mener.
Avatar billede mugs Novice
15. august 2008 - 18:49 #5
Du kan f.eks lave en kombinationsboks i din formular og lade denne danne dit kriterie:

DoCmd.OpenReport "DIN RAPPORT", acViewPreview, , "[DIN TABEL]![DIT FELT] = '" & Me!DIT FELT & "'"
Avatar billede mormie Nybegynder
16. august 2008 - 12:10 #6
Det kan godt ske at jeg ikke har styr på opbygningen af databasen, eller at jeg gaber over noget der er for stort.

Men jeg ville nu godt kunne bruge en forespørgsel, som jeg gør nu. Er der slet ikke mulighed for at "sprøgsmåls" vinduet ([Hvilken medarbejder?], kan være en kombinationsboks hvor man kan vælge mere end en medarbejder????