Avatar billede hlt Juniormester
03. juli 2008 - 15:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kontroller om brugernavn findes

Hej
Jeg har lavet oprettet en createuserwizard med et ekstra step på hvor man indhenter adresse oplysninger mm. Det er det første trin, og næste trin er der hvor man skal indtaste sine login oplysninger. Før der kom det ekstra step på, fik jeg en fejlmeddelelse når et brugernavn allerede var i brug. Det gør man ikke nu. Er der nogen der kunne komme med en løsning på dette problem. Er der en funktion til et tekstfelt i stil med lostfocus eller sådan noget. Som man så kunne bruge til at søge i databasen om et brugernavn findes inden man submitter?
Mvh
Henrik
Avatar billede simsen Mester
03. juli 2008 - 15:26 #1
Der findes en funktion:

if (Users.UserExists(this.CreateUserWizard1.UserName) == false)
            {
//Her skriver du så det der skal ske, hvis brugeren ikke findes....
}
Avatar billede hlt Juniormester
03. juli 2008 - 17:09 #2
tak for det. Men jeg kan ikke rigtig teste om det virker, for jeg får ingen fejlbesked. Siden genindlæser bare. Er der en måde hvorpå jeg kan vise en javascript alert eller sådan noget. Kunne man eventuelt få en validator til at vise en fejlbesked?
Avatar billede 2c Nybegynder
04. juli 2008 - 08:02 #3
Ellers opret brugeren først, som du altid har gjort, med fejlhåndtering osv. Så kan du få fat i brugernavnet i næste step.
Avatar billede meltinis Nybegynder
13. august 2008 - 01:14 #4
Rent praktisk skal du lave en try-catch, med sidstnævnte:
catch (MembershipCreateUserException ex)
        {
            msgLabel.Text = "Bruger er ikke oprettet: " + ex.Message;
        }

Og husk at lave en label (msgLabel) :)
Avatar billede hlt Juniormester
03. september 2008 - 16:13 #5
hej igen
Beklager den sene tilbage melding, men jeg havade glemt alt om det. Jeg fik det til at virke. Dog ikke helt som I har forslået. Jeg satte en knap ind som checkede om brugernavnet var taget.
Dim user As MembershipUser = Membership.GetUser(CreateUserWizard1.UserName.ToString)
If IsNothing(user) Then
      loginMessageLabel.Text = "Brugernavnet er godkendt"
Else
      loginMessageLabel.Text = "Brugernavnet findes allerede. Indtast et andet"
End If
men tak for hjælpen.