Avatar billede dofo Nybegynder
02. juli 2008 - 15:33 Der er 5 kommentarer

automatisk opdatering af grafer baseret på pivottabeller

er der en måde hvorpå jeg kan få excel til automatisk at opdatere indholdet i en graf der er baseret på et antal pivottabeller efter at disse tabeller er blevet opdateret som følge af dataindtastning i dataarket - og frem for alt at sørge for at grafen opdateres med 'den/de samme' hovedtotal(er), hvor denne/disse end måtte være blevet flyttet hen som følge af at tabellen indeholder flere/færre antal oplysninger?
Formålet er at slippe for manuelt at skulle ind i funktionen Kildedata og der manuelt vælge nye serieværdier hver gang jeg opdaterer tabellerne som følge af dataindtastning i dataarket.
Avatar billede jaakko Nybegynder
05. juli 2008 - 12:11 #1
Hvis dit kildeområdet i din pivot-tabel f.eks. hedder $A$2:$E$40, skal du blot rette til $A:$E. Altså væk med "$2" og "$40".

Herved fjernes den del af referencen der siger til hvilken række pivot-tabellen skal tage data fra og grafen til pivot-tabellen vil automatisk opdateres når der indtastes flere data (nedad). Husk dog først at opdatere pivot-tabellen, når du har indtastet nye data!

Har jeg forstået dit problem rigtigt, løser det problemet?
Avatar billede dofo Nybegynder
07. juli 2008 - 13:43 #2
Nej, egentlig ikke, hvis jeg altså skal stå inde i grafens Kildedata og slette i værdistrengen for hvor grafens værdier skal hentes. Så fremkommer der en fejlmeddelelse om fejlindtastning.

Problemet er ikke at få opdateret dataindtastningsarkets celler. Og heller ikke de afledte pivottabeller, for der bruger jeg Excels pivottabelfunktion !-Opdater data.

Det er søjlegrafens serieværdier jeg håber på at kunne få opdateret automatisk når jeg nu har opdateret pivottabellerne ud fra de nye oplysninger der er blevet indtastet i dataarket siden sidste rapport. Mine kildeområder består ikke af en række på hinanden følgende værdier som f.eks. $A$2:$E$40. Søjlegrafen henter oplysninger om at x antal opgaver/y opgavetype er udført pr. skæringsdato z. Derfor ser kildeområderne ud som f.eks.:

='Navn'!$E$12 (1 søjle angiver at x antal opgaver/y opgavetype er udført pr. skæringsdato z)
=' Navn'!$AF$49 (2 søjle angiver at æ antal opgaver/ø opgavetype er udført pr. skæringsdato z)
=' Navn'!$AN$70 (3 søjle angiver at å antal opgaver/w opgavetype er udført pr. skæringsdato z)
O.s.v.

Hjælper det? DOFO
Avatar billede jaakko Nybegynder
07. juli 2008 - 14:19 #3
De celler du nævner overfor f.eks. $E$12 referer til en celle i Pivot-tabellen? Og dit problem er så, at når du har tilføjet nye data op opdateret din pivot-tabel, så kan det være at det "rigtige" tal ikke længere står i $E$12, men i en anden celle?

HVIS dette er tilfældet er der flere muligheder, f.eks. at bede graferne "hente" data i piovt-tabellen via vlookup eller hlookup (lookup = opslag). Dette kræver dog at det tal grafen skal bruge altid står i samme række, eller samme kolonnne.

Svar evt. blot på første del af spsm.
Avatar billede jaakko Nybegynder
07. juli 2008 - 15:02 #4
Lige en tilføjelse: Hvis du ikke kan være sikker på at det "rigtige" tal til grafen enten står i samme kolonne eller samme række i pivot-tabellen, kan lookup IKKE bruges, men det kan i så fald klares ved at kombinere funtionerne "MACTH" med "INDEX". Jeg er med andre ord sikker på at dit problem kan løses, spørgsmålet er blot hvordan.
Avatar billede dofo Nybegynder
07. juli 2008 - 16:18 #5
Ja, hver kildeværdi/celle refererer til en hovedtotalcelle i en ud af et antal pivottabeller, og gengiver hver en søjle i diagrammet. Og det er også korrekt forstået, at de rigtige hovedtotaler flytter sig både kolonne- og rækkemæssigt når pivottabellerne opdateres. Så den rigtige løsning må være dit sidste bud vedr. at kombinere funktionerne "MACTH" med "INDEX".

Men, da jeg er den type Excel-bruger der kun ved det om Excel, jeg selv når at få afprøvet, og slet ikke er en ørn til alt det der med at designe makroer og/eller søgekriterier ud fra matematiske regler, må du godt begynde helt fra ABC-niveau i din forklaring. Jeg glæder mig til at se din løsning.