Avatar billede spottie Nybegynder
02. juli 2008 - 14:38 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til Vlookup-funktion i macro?

Hey Eksperter

Jeg vil høre om nogen kan give eksempel på hvordan en vlookup kunne se ud i en excel macro, når der er følgende krav:

1. plads - Lookup værdi en skal være en "variabel"
2. plads - STedet der skal lookup til er "variabel" i kolonne A & B (A:B)
3. plads - Kolonne nummer hvor værdien er er nr 2 i lookup
4. plads - Skal være falsk/false

VLOOKUP(1.plads;2.plads;3.plads;4.plads) Bare så ovenstående giver mening.

Jeg håber nogen kan hjælpe uden det med RC1 eller hvad det nu hedder.

vh spottie
Avatar billede excelent Ekspert
02. juli 2008 - 15:35 #1
prøv med denne brugerdefineret funktion
I arket taster du =vslåop("b";A1:B10;2;1)
1 tal sidst, returnerer værdien, 2 returnerer tegnfarve, 3 baggrundsfarve, 4 adresse, 5 række, 6 kolonne

Public Function Vslåop(Værdi As String, Område As Range, Kolonne, retur)
Dim r, rw
Dim c As Range
Dim MitArk As Worksheet
Set MitArk = Område.Parent
Application.Volatile
Set c = Område
For Each r In c
  If r.Value = Værdi Then
  rw = r.Address 'Row
  GoTo out
  End If
  Next
out:
If retur = 1 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Value ' Værdi
If retur = 2 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Font.ColorIndex 'Tegn farve
If retur = 3 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Interior.ColorIndex 'Farve
If retur = 4 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Address ' Celleadresse
If retur = 5 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Row 'Række nr.
If retur = 6 Then Vslåop = MitArk.Range(rw).Offset(0, Kolonne - 1).Column ' kolonne nr.
If retur < 1 Or retur > 6 Then MsgBox ("Syntaks: =Vslåop(""Værdi"";[Ark!]Område;Kolonne;Retur{1-6})")
End Function
Avatar billede spottie Nybegynder
06. juli 2008 - 09:06 #2
jeg fandt selv en løsning... lukker spørgsmålet...