Avatar billede petersen7913 Forsker
02. juli 2008 - 14:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Insert i tabel vha. RunSQL

Jeg har en tabel

ID (autonummerering), felt1, felt2 .....

Jeg har brug for at lave en DoCmd.RunSQL "insert into tabel (...) values (...)"

Mit spørgsmpl går på ID feltet.

Hvis jeg skriver "insert ...(ID, felt1 ...)...." så kan jeg jo ikke vide hvilke ID jeg får fordi det er autogenereret.

Hvis jeg "insert ...(felt1, felt2 ....) ....." får jeg en fejl når jeg kører koden.

Så hvordan gør man med ID'erne?
Avatar billede mugs Novice
02. juli 2008 - 14:29 #1
Jeg antager så at Id er et autonummerfelt. Det er fuldstændig ligegyldigt hvilket ID posten får, da du ikke skal bruge det. Kun db skal bruge et autonummerfelt. Desuden er ID vel tabellens primære nøgle, og du kan af samme grund ikke oprette det samme ID igen.
Avatar billede mugs Novice
02. juli 2008 - 14:31 #2
Avatar billede petersen7913 Forsker
02. juli 2008 - 15:14 #3
Ja ID er autonummerfelt. Og jeg er bedøvende ligeglad med hvad ID er ;)

Men jeg får en fejl om Null value når jeg laver min insert (uden ID-feltet). Så derfor gættede jeg på, at det manglende ID var problemet.
Avatar billede mugs Novice
02. juli 2008 - 15:31 #4
Nej - Det mener jeg ikke kan generere fejlen. Jeg har forsøgt med denne:

DoCmd.RunSQL "INSERT INTO Tabel2 ( felt1 )SELECT 4000"

Uden at utonummerfeltet er medtaget i formularen / koden, og det fungerer fint. Kontroller, at der ikke er felter i tabellen hvis udfyldelse er obligatorisk.