Avatar billede mormie Nybegynder
01. juli 2008 - 10:40 Der er 5 kommentarer

Sammenføring af 2 felter til 1 felt

Jeg har en database bestående af en tabel (opgaver_tb) med bl.a disse felter:

opgavetype  opgavetype2  type

i type vil jeg gerne have samlet opgavetype og opgavetype2. Jeg har lavet det i formular (opgave_fm) og rapport (opgave_rp) - og det virker  [Opgave typen]" & ", " & [Opgave type2]

Jeg har en forespørgsel (opgavetype_fs) hvor jeg gerne vil lave en parameterforespørgsel i type feltet fra opgave_tb.

Jeg forventede at når jeg havde feltet i formularen (opgave_fm) kunne jeg se samlingen i opgave_tb, også var det jo nemt at bruge [Opgave type] i kriterier i opgavetype_fs.

Men det virker ikke - nogle forslag ????

IKKE VB
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2008 - 11:20 #1
Forstår ike rigtigt - Kan du prøve at forklare med andre ord?
Avatar billede mormie Nybegynder
01. juli 2008 - 11:48 #2
Prøver med andre ord.
Tabel (opgaver_tb) indeholder bl.a:

ID  beskrivelse  opgavetype      opgavetype2  type
nr  tekst        administrativ    kemi        opgavetype, opgavetype2

Hvilken funktion skal jeg bruge for at få type til at virke?

I formularen (opgave_fm) som opdaterer opgave_tb, indeholder alle felterne fra opgave_tb. I feltet type har jeg brugt =[Opgave type] & ", " & [Opgave type2] i kontrolelementkilde. Så skrives fx administrativ, kemi i feltet i formularen.

Jeg vil så lave en forespørgsel (opgavetype_fs), hvor jeg bruger de samme felter igen (altså felterne fra opgave_tb). Jeg vil bruge [Hvilken opgave type?] i kriterier for at lave en rapport (opgavetype_rp) som kun beskriver den type.

Jeg kan have flere ID hvor den samme type, enten er valgt i opgavetype eller i opgavetype2, eller der kun er 1 type. Dog vælges aldrig den samme type 2 gange til samme ID.

Håber det blev nemmere at forstå
Avatar billede mormie Nybegynder
01. juli 2008 - 11:49 #3
UPS teksten skred, forsøger at rette

ID  beskrivelse  opgavetype      opgavetype2  type
nr  tekst        administrativ    kemi          opgavetype, opgavetype2
Avatar billede terry Ekspert
01. juli 2008 - 12:18 #4
If you want the value of opgavetype and opgavetype2 ("administrativ" and "kemi") in the field type you can use an update query.

UPDATE  opgaver_tb SET [Type] = opgavetype & ' ' & opgavetype2

But if you alreday have these values in the fields opgavetype and opgavetype2 then I see no reason to have them again in another field in the table. You can always select the data in a query.

SELECT opgavetype & ' ' & opgavetype2 AS [Type] from opgaver_tb
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2008 - 12:21 #5
Jeg tror du vil få meget ud af se på Thomas Jepsen's hjemmeside. Der ligger en fremragende funktion til søgning. Se oppe til højre under downloads på makeiteasy.dk
Den hedder noget med "Dynamisk filtrerings- og søgefunktion". Der er samtidig et eksempel til at downloade. Den ville også have løst dit problem fra igår.

Får du problemer med at implementere den, vender du blot tilbage.