Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 16:48 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

pureFtpd, svare ikke på ftp connections

Hej Eksperter

Vil starte med at sige at reg ved ca. intet om linux!!

Har en server, har ikke selv installeret den og denne person er netop taget på ferie.

Problemstillingen er at den pludselig ikke længere svare på port 21.

Skriver jeg netstat -l ser det heller ikke ud som om at der lyttes på ftp.

Skriver jeg ps -A er der heller ikke noget det hedder PureFTPd eller lignende.

Så hvordan starter jeg pureftp eller evt. finder en fejlmeddelelse der kan sige noget.

pureftp henter brugerkonti fra en MySql database som kører fint, har web adgang og det spiller.

Håber det giver mening, men ved så lidt om Linux at det er svært at forklare spørgsmålet.!!
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 16:58 #1
Tilføjelse, er ikke 100% sikker på at det er PureFTP og ikke et andet program der er installeret.
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 19:46 #2
Har du prøvet at lave en telnet localhost 21 på serveren ?
Hvis ikke det virker så kan du starte pureftp med /etc/init.d/pureftpd start

Måske kommandoen variere en smule fra distro til distro.

Det kan måske også tænkes det er proftpd? Eller?
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 20:33 #3
Telnet kan ikke connecte:

disk4:/# telnet localhost 21
Trying 127.0.0.1...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
disk4:/#

Start af pureftpd fejler:
disk4:/# /etc/init.d/pureftpd start
-bash: /etc/init.d/pureftpd: No such file or directory

disk4:/etc/init.d# ls
apache            hotplug            mountnfs.sh      README
apache2            hotplug-net        mountvirtfs      reboot
atd                hwclockfirst.sh    mysql            rmnologin
bind9              hwclock.sh        mysql-ndb        saslauthd
bootclean.sh      ifupdown          mysql-ndb-mgm    sendmail
bootlogd          ifupdown-clean    networking      sendsigs
bootmisc.sh        inetd              nfs-common      single
checkfs.sh        initrd-tools.sh    nviboot          skeleton
checkroot.sh      keymap.sh          portmap          ssh
console-screen.sh  klogd              postfix          stop-bootlogd
cron              libdevmapper1.02  ppp              sysklogd
discover          makedev            pppd-dns        umountfs
dns-clean          mdadm              procps.sh        umountnfs.sh
exim4              mdadm-raid        proftpd          urandom
glibc.sh          module-init-tools  pure-ftpd-mysql  xfree86-common
halt              modutils          rc
hostname.sh        mountall.sh        rcS

Det kan måske godt være proftpd men når jeg kigger i filen: /etc/pure-ftpd/db/mysql.conf så er indstillingerne til databasen korrekt, så tror det er pureftpd.

Håber det gav lidt mere lys over problemet.
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 20:42 #4
Prøvede lige følgende:

disk4:/# /etc/init.d/pure-ftpd-mysql start
Starting ftp server: Running: /usr/sbin/pure-ftpd-mysql -l mysql:/etc/pure-ftpd/db/mysql.conf -l pam -u 1000 -E -A -O clf:/var/log/pure-ftpd/transfer.log -B
disk4:/# telnet localhost 21
Trying 127.0.0.1...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

Men det virker stadig igge, er der mon en fejllog et sted?
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 20:49 #5
Hvad siger /var/log/syslog når du prøver at starte purte-ftpd-mysql ?
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 20:53 #6
Det må være følgende:

Jun 30 20:40:43 disk4 pure-ftpd: (?@?) [ERROR] Unable to switch capabilities : Operation not permitted
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 21:24 #7
Har i lavet nogen opdateringer på serveren, kernel upgrades eller lign?
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 21:24 #8
Nej, det vil jeg ikke mene, det stoppede lige pludselig med at virke.
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 21:28 #9
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 21:30 #10
Super det kigger jeg lige.
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 21:38 #11
Får følgende fejl med strace:

capset(0x19980330, 0, {CAP_CHOWN|CAP_DAC_READ_SEARCH|CAP_SETGID|CAP_SETUID|CAP_NET_BIND_SERVICE|CAP_NET_ADMIN|CAP_SYS_CHROOT|CAP_SYS_NICE, CAP_CHOWN|CAP_DAC_READ_SEARCH|CAP_SETGID|CAP_SETUID|CAP_NET_BIND_SERVICE|CAP_NET_ADMIN|CAP_SYS_CHROOT|CAP_SYS_NICE, 0}) = -1 EPERM (Operation not permitted)

Arbejder videre med fejledningen.
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 21:44 #12
Er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre her fra!
Skal jeg sætte alle capabilitis til on? med denne kommando: vzctl set <VEID> --capability capname:on|off
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 21:54 #13
Jeg har ikke prøvet før det de foreslår der, ej heller den fejl da jeg ikke bruger pureftpd. Men ellers prøv at google lidt på fejlen du får i loggen.
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
30. juni 2008 - 22:15 #14
Er det mig der gør noget galt?

vdisk4:~# vzctl set 123 --capability $CAP_CHOWN:on --save
-bash: vzctl: command not found
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. juli 2008 - 07:54 #15
Du mangler nok at installere pakken. Hvad for linux kører du?
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
01. juli 2008 - 09:07 #16
Linux disk4 2.6.8-2-386 #1 Tue Aug 16 12:46:35 UTC 2005 i686 GNU/Linux

Prøver om jeg kan installere pakken, men hvis du lige ved hvad jeg skal skrive for at gøre det ville det være super.
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. juli 2008 - 09:10 #17
Tænkte om det var Redhat, Debian, Suse eller ? :)
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
01. juli 2008 - 09:12 #18
Pas, hvor ser jeg det?
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. juli 2008 - 10:09 #19
cat /proc/version

Den skulle gerne give et distro navn bl.a.

På debian er det bare
apt-get install vzctl

Jeg tør ikke at sige hvordan det specifikt gøres på andre distroer
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
01. juli 2008 - 16:15 #20
Versionen er:
Linux version 2.6.8-2-386 (horms@tabatha.lab.ultramonkey.org) (gcc version 3.3.5 (Debian 1:3.3.5-13)) #1 Tue Aug 16 12:46:35 UTC 2005

Prøver at installere vzctl
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
01. juli 2008 - 16:18 #21
Får nu følgende fejl når jeg kører vzctl:

disk4:~# vzctl set 123 --capability CHOWN:on --save
Unable to open /dev/vzctl: No such file or directory
Please check that vzdev kernel module is loaded and you have sufficient permissions to access the file.
disk4:~#

Jeg er logget på som root så regner ikke med at det er rettigheder der er problemet.
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
01. juli 2008 - 16:26 #22
Skal maskinen genstartes inden det virker?
Har fundet dette på http://wiki.openvz.org/Installation_on_Debian jeg har kun SSH adgang til serveren. Så hvis man skal tage stilling til noget mens den booter vil jeg nok ikke kunne gøre det! Skal jeg bare sætte maskinen til at genstarte?

Rebooting into OpenVZ kernel
  Warning: Before you restart your Server, keep in mind, that your system has all needed modules enabled; booting from your harddisk (e.g. hardware modules, raid system(s), lvm2 etc). May you need a INITRD (initramdisk) or compile needed kernel modules statically in.
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. juli 2008 - 16:55 #23
Puha tør jeg ikke sige. Troede faktisk det var lidt mere lige til.
Det kan være der er en anden work around end den jeg lige har linket til.
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. juli 2008 - 20:08 #24
Fandt du ud af det eller er du gået helt i stå?
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. august 2008 - 12:36 #25
? :)
Avatar billede hwlarsen Nybegynder
17. april 2009 - 13:23 #26
Ikke løst... men genopstået, har lavt nyt spørgsmål