Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
28. juni 2008 - 12:42 Der er 13 kommentarer

Åben .run filer, og kan ikke kopiere filer, da "root" er "owner"

Hej Allesammen.
Jeg har lige erhvervet mig Linux - Ubuntu 8, da mit windows vista konstant gik ned.
Men eftersom det er første gang jeg har sidder med Linux, synes jeg det hele er meget svært.
Til at starte med skal jeg have åbnet og installeret en .run fil, da der er en driver til mit grafikkort der er i sådan en fil, og så har jeg også hentet en demo af et spil der er pakket i .run. hvordan åbner jeg sådan en fil?
og så skal jeg i anledning af at skulle flytte nogle musiknumre ind under "usr" mappen, vide hvordan man får tilladelse til at flytte dem der ind, da den siger at "root" er "owner"..

Mange Hilsner Jeppe
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. juni 2008 - 13:00 #1
De ting du ikke for lov til, skal bare have en "sudo " foran, der så sikkert be'r om det password, der giver dig lov. Ubuntu har en lidt anderledes model: du opretter fra start een bruger, som ikke har root-rettigheder (og som ikke hedder root), men som får root-rettigheder med "sudo".
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. juni 2008 - 13:01 #2
Suk, jeg mener: "De ting du ikke FÅR lov til,..."
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
28. juni 2008 - 13:17 #3
Det vil sige at jeg skal skrive kommandoer i terminalen?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. juni 2008 - 14:07 #4
Du bruger en GUI?? Er der så ikke noget med at du kan højreklikke og få lov til at afvikle som root, med angivelse af password?
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2008 - 17:28 #5
Er du kommet videre??
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
30. juni 2008 - 10:05 #6
Problemet er, at jeg har lagt driveren, ind under min "home" og så Jeppe, men når jeg så skriver cd, til den destination, og derefter "sudo nvidia.run" sker der absolut ingenting?
Er det mig der gør det forkert?
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juni 2008 - 11:24 #7
Det lader til du forsøger at installere en nvidia driver? Eller?
I så fald skal du dræbe X først. Du havner så i en terminal. Login ind med root eller en bruger med root rettigheder og eksekverfilen.

./filnavn
Hvis det er nvidia.run så er det (husk at stå i den rigtige sti eller tilføj den til filnavnet)
./nvidia.run

Herefter skal du rette din XConf fil til så den bruger nvidia modulet.
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
30. juni 2008 - 13:54 #8
det er er knap 3 dage siden jeg har fået det, med et liv i windows, så i må meget undkylde min uduelighed inden for emnet. (: Men det er jo derfor jeg spørger jer (: Men jo, jeg prøve at installere en Nvidia Driver, som jeg har hentet fra nvidias hjemmeside.Jeg er logget ind som den eneste bruger her op copmuteren, "jeppe" og derfor burde jeg jo også være den med administrator rettighederne, ik sandt? Men så vidt jeg har forstået er der så en anden "bruger" som er der helt fra start af, som hedder "root" og er det den jeg skal fjerne som du kalder "x"? og når du siger root rettigheder, er det så bare den bruger som jeg har der hedder "jeppe"?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2008 - 14:02 #9
I ubuntu bruger du sudo, som beskrevet tidligere - det giver "jeppe" root-rettigheder for een kommando.
Avatar billede lassebm Nybegynder
05. juli 2008 - 13:00 #11
Kom du videre?
Avatar billede lassebm Nybegynder
12. august 2008 - 09:58 #12
??
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. september 2008 - 22:14 #13
Lukketid? :)