Avatar billede mormie Nybegynder
27. juni 2008 - 08:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lave rapport ud fra søgning på type felt

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre - PÅ EN SIMPLE MÅDE.

Jeg har en tabel med bla. 2 felter "type1", som beskriver forskellige typer.
Jeg vil så lave en søgemulighed, hvor man kan lave en rapport på hvert søgeord. Søgeordet er forskelligt fra søgning til søgning.

Er der nogen som ved noget om det?
Avatar billede jensen363 Forsker
27. juni 2008 - 08:45 #1
Hvis du bygger dine rapporter på forespørgsler, kan du benytte kriteriefelterne til at vælge disse kriterier/typer.
Avatar billede mugs Novice
27. juni 2008 - 08:46 #2
Indsæt denne i din forespørgsel, og du vil blive promptet for at indtaste en type:

[Indtast type]
Avatar billede jensen363 Forsker
27. juni 2008 - 08:47 #3
Hvis du eksempelvis vil have brugeren til at indtaste type inden rapporten vises, kunne en forespørgsel se således ud :

SELECT DinTabel.Data, DinTabel.Type1, DinTabel.Type2
FROM DinTabel
WHERE (((DinTabel.Type1)=[Vælg Type1 :]) AND ((DinTabel.Type2)=[Vælg Type2 :]));
Avatar billede mormie Nybegynder
30. juni 2008 - 20:44 #4
Til jensen363:
Jeg er pt helt blank. Hvor skal jeg skrive SELECT....?
DinTabel.Data = [mit tabel navn].? Kan du forklare denne lidt mere?

Ellers tror jeg at ejg forstår hvad I begge mener.

Mine rapporter har jeg lavet ud fra forespørgsler, så det med at bruge kriteríer i forespørgsel, er jeg med på. Men jeg har 2 felter ("type1" og "type2"), og min rapport skal vise data fra begge felter - det virker hvis ikke jeg laver kriterier. Kan man få det til at virke med kriterier?
Avatar billede mugs Novice
30. juni 2008 - 20:56 #5
jensen's forslag er selve SQL-sætningen der udvælger poster fra din tabel v.h.a. kriterier.
Åbn db i databasevinduet > forespørgsler > Ny. Nu får du et vindue hvori du kan vælge hvilke tabeller der skal indgå i forespørgslen. Luk det uden at vælge.
Gå i Vis > SQL og kopier jensen's sætning her. Kør forespørgslen.
fungerer det, så lav en rapport med denne forespørgsel som postkilde, så SKAL det køre
Avatar billede mormie Nybegynder
30. juni 2008 - 21:22 #6
Det kan godt være at jeg er fuldstændig uden evner, men jeg har ingen "VIS > SQL" i min Access 2003 udgave. Hvor finder jeg det så?
Min tabel hedder: Opgave_tb
Mine opgave felter hedder: Opgave type og Opgave type2

Kan en omskrive SELECT... til mit problem??

PS Jeg har valgt at man 2 gange kan vælge type, da jeg ikke har kunnet få det til at virke på andre måder.
Avatar billede mormie Nybegynder
30. juni 2008 - 21:40 #7
Jeg har nu afprøvet "mugs" forslag med [Indtast type], problemet er så bare at uanset hvad jeg skriver kommer der flere opgaver frem - altså ikke kun dem med den skrevne type.

Nogen forklaring på dette?
Avatar billede mugs Novice
30. juni 2008 - 21:52 #8
Har du ikke noget øverst vandret fra venstre:

Filer  Rediger  Vis

og i undermenuen under Vis SQL-visning
Avatar billede mugs Novice
30. juni 2008 - 21:53 #9
Evt. kan du sende din db til:

mugs snabelting mail.dk

som en .zip fil. Så ser jeg på det. skriv lige et par ord om hvilken forespørgsel og hbilket felt du arbejder med.